Lysá a trable s obchvatem: Dojde k vyřešení sedmi pozemků, nebo stavba padne?

Stále zbývá vyřešit sedm pozemků
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Exekuce nebo vysoké požadavky majitelů pozemků. To jsou největší trable, se kterými momentálně bojuje Lysá nad Labem s ohledem na plánovanou výstavbu obchvatu. Podaří se dojít k nějaké dohodě, nebo je všechna práce ztracena?

Většinu pozemků pod budoucím obchvatem Lysé nad Labem má město úspěšně a bez větších problémů vyřešené. Ve finále celých příprav ale nastaly nečekaně nepříjemné komplikace. Jedná se konkrétně o posledních sedm vlastníků pozemků.

Někteří z nich na prodej ani směnu nepřistoupili, další jsou v exekuci nebo mají přehnané nároky. Jeden z nich dokonce těsně před prodejem zemřel. Lysá pozemky obecně vykupuje za 250 korun za metr čtverečný. 

Ve městě od ledna probíhá i rekonstrukce vlakové stanice a trati Lysá nad Labem - Čelákovice. Vše probíhá ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty. Oprav se dočká i železniční most přes Labe. 

Bohužel se neřeší jeden nebo dva pozemky. Navíc s každým majitelem není stejný problém. "Chtějí za svůj pozemek daleko více peněz. Další dva vlastníci mají pozemky v exekuci, jeden se nevyjádřil a poslední zemřel těsně před podpisem smlouvy," sdělila mluvčí radnice Jana Křížová.  

Pomůže vyvlastnění?

O této formě řešení situace už mluvil na podzim starosta Karel Otava. Každopádně v tomto ohledu je problém především s tím, že je to proces poměrně dlouhý a může trvat měsíce, někdy dokonce i více než rok. Město zatím prodloužilo termín na vyřešení pozemků až do konce srpna. Samotná stavba obchvatu by mohla začít někdy za dva roky. Pokud vše půjde hladce.

Město jednoduše musí co nejdříve všech sedm otazníků vymazat a vyřešit je, jiná cesta nevede. Pozemky, které ještě nemá ve svém vlastnictví, totiž nutně potřebuje, realizace stavby obchvatu totiž jinudy vést nelze. 

Lysá nad Labem patří z hlediska historického i urbanistického vývoje k významným městům. Počátky Lysé spadají až do raného středověku. Osada vznikla na křižovatce dvou důležitých cest, východozápadní, která vedla z Prahy do východních Čech, a severojižní, z Českého Brodu k Benátkám nad Jizerou.

Obchvat by chtěly i Hořovice

Paradoxně i tady stavbu hodně brzdí komplikace s pozemky. Řešení tam hledá městský stavební úřad, který zkouší je ve spolupráci s pozemkovým úřadem scelit a směnit. V podstatně musí narovnat všechny majetkoprávní vztahy. 

Obyvatelům Hořovic ničí život zejména kamiony. Proč? Odpověď je jednoduchá. Většina z nich si přes ně zkracuje cestu ve směru na Příbram. Již je rozběhlý projekt, který by měl kamionovou dopravu zmapovat a pak navrhnout snížení dopravní zátěže, ovšem jako nejlepší řešení je bezesporu východní obchvat, o které se mluví již dlouho.