Vesnickým prodejnám zvoní umíráček. Pár důchodců, co si přijde pro čtvrtku chleba, obchod neudrží

Život na venkově je stále složitější. Lidé se mnohde nemají kde sejít - hospody jsou zavřené, jinde prodělečné, takže je otázkou času, kdy ukončí činnost. A není to jen vinou EET nebo zákazu kouření. Podobně jsou na tom totiž i vesnické prodejny. Stovkám ztrátových obchodů sítě COOP hrozí zavření. Co na to říká vedení? Hledá nějaká řešení?

reklama

Skupina COOP provozuje ve většině případů v menších obcích 2 700 prodejen. Vedení společnosti říká, že není možné stále tyto prodělečné obchody dotovat. Takových je v celé zemi asi tisícovka.

Předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev (COOP) Pavel Březina tvrdí, že by přitom zavření problémových prodejen zvýšilo skupině zisk. Rozhodnutí sice ještě nepadlo, ale vedení společnosti si umí spočítat dvě a dvě dohromady. Výsledek se tak dá očekávat. Existuje tedy něco, co zcela neodřízne lidi ve vesnicích od možnosti koupit si potraviny, aniž by dojížděli mnohdy do vzdálených měst?

Prodej potravin veřejnou službou

Vláda v červnu schválila plány na podporu obslužnosti venkova. Ta má spočívat v prodeji potravin v partnerských pobočkách pošty. Jen tak mimochodem, tato podpora venkova počítá i s dostupností lepšího a rychlejšího internetu.

Prodej potravin v malých obcích by se pak stal podle tohoto návrhu veřejnou službou, která má nárok na podporu. Podmínkou je, mimo jiné, například potřeba zajištění výše jmenované potravinové obslužnosti v obcích pod 1 000 obyvatel. Nemůže se i pošta za chvíli mohla dostat do stejných problémů, ve kterých je teď COOP? Tady obstojí argument,  že pošta přeci bude mít otevřeno tak jako tak. Prodej potravin by byl jen jednou z vedlejších činností bez ohledu na to, že by se pobočka musela otvírat jen kvůli tomu. Má to celkem logiku.

COOP Centrum družstvo, bylo založeno v roce 1993 s cílem sjednotit nákupní aktivity spotřebních družstev v Čechách a na Moravě a vytvořit tak silnou ryze českou nákupní alianci. Hlavním důvodem této zásadní a největší kooperační aktivity spotřebního družstevnictví na území České republiky byly rychlé změny na českém trhu po roce 1989. Po nástupu zahraničních obchodních řetězců do České republiky bylo nezbytné vytvořit protiváhu k jejich stále rostoucímu pozičnímu tlaku.

Problémem je i růst mezd

COOP však zatím neřekl definitivní "končíme". Jak vlastně vidí celou situaci skupina, která prý na závažnost problému již dlouhou dobu upozorňuje ze své pozice provozovatele největší obchodní sítě v ČR? "Problém je ale u všech českých obchodníků. Vyjma zahraničních řetězců, které menší prodejny neprovozují, a nekalých podnikatelů, kteří obchází EET nebo operují v šedé ekonomice," říká Lukáš Němčík, který stojí v čele marketingu Skupiny COOP.

Ta spatřuje hlavní důvod ve ztrátovosti prodejen na vesnicích v nedostatku zaměstnanců a v růstu mezd. "Celkově spotřební družstva COOP rostou meziročně o více jak 6 procent, ale mzdy jsme zvýšili až o desítky procent. Prodejny, které byly v ziskovosti v kladné nule, se tak dostaly najednou do ztráty. Zavírání je vždy až posledním řešením. Především hledáme cesty jak prodejny udržet  - zaváděním pošty, nové služby a pak se snažíme o domluvu s obcemi a najít prodejnám podporu," vysvětlil Němčík.

Problémy mají všichni maloobchodníci

Vedení Skupiny COOP připomíná, že finančně podporují prodejny i některé kraje. Podle Němčíka se však jedná o nesystémové řešení. "Zde je potřeba, aby zasáhl stát a zabýval se komplexně obchodní obslužností venkova.

V malých obcích bydlí na 1,8 milionu obyvatel a příspěvky by státní rozpočet výrazně neohrozily," sdělil Lukáš Němčík a dodal, že co se týče konkrétně Středočeského kraje, nemá společnost přesná čísla, kolika prodejnám by momentálně mohlo hrozit uzavření. To prý také záleží na dalším vývoji.

Ve městech je větší výběr a menší ceny

Podle šéfa Skupiny COOP Pavla Březiny na situaci doplácejí především mladé rodiny, starší lidé a ti, kteří nemohou auty dojet do větších měst. Prodejny se neuživí, protože do nich nechodí lidé. Kdyby tam denně stála fronta až ven, tak není žádný problém. Jenže lidi si nakupují ve městě, kde je větší výběr a nižší ceny. A pár důchodců, co si přijde pro čtvrtku chleba, prodejnu neuživí nikde," dodal Březina.

Podle Březiny stát musí stanovit priority a rozhodnout, zda je zajištění služeb na venkově, i těch obchodních, potřebné, či nikoliv. Pokud totiž prodejny zaniknou, přidají se k vylidňování vesnického prostoru společně s hospodami, poštami, a tím i společenským životem. COOP tak podporuje aktivity AČTO, aby se stát zabýval systematicky obchodní obslužností venkova a zavedl systém podpory obcím, které budou moci podpořit prodejnu na svém území.

Lidé se naučili nakupovat ve velkých marketech

Když jsme se poptali lidí na venkově, co říkají na situaci ohledně ztrátovosti prodejen, reakce byly různé. V jednom se shodují, že lidé, kteří mají auto, se prostě naučili nakupovat ve městech ve velkých marketech. Nemají pak důvod nakupovat na vesnici většinou dražší zboží.

Jiní poukazují na to, že problém je i jinde. "Když pozdě odpoledne přijedou lidi domů na vesnici ze zaměstnání, prodejna je už zavřená. V supermarketu nakoupí od rána do večera. Takže, kde je problém? U nás na vesnici zkrachoval, nebo prostě zavřel krámek místní podnikatel, že je to prodělečné. Pak si objekt pronajali Vietnamci, rozšířili sortiment, mají otevřeno do večera a řekl bych, že krámek jim prosperuje," poukázal obyvatel malé vesnice na Příbramsku na fakt, který vidíte všude kolem sebe.

COOP prodlužuje otevírací dobu

Proč tito obchodníci prosperují a jiným to nejde? Když pozdě odpoledne nebo kvečeru navštívíte některou prodejnu, kterou provozují vietnamští prodejci, lidé si tam podávají kliku od dveří, zatímco v jiných obchodech se ve čtyři odpoledne zhasne?

Na obhajobu sítě prodejen COOP je dobré dodat, že začali prodlužovat zavíračku obchodů na vesnicích. Že by přišli na to, že jejich prodejny jsou pro zaměstnané lidi z venkova pracující mnohdy daleko od domova, prostě nedostupné a jsou tak nuceni nakoupit ve větších městech cestou domů ze zaměstnání? Jasné je jedno. Prodejnám COOP hrozí umíráček a pokud se rychle nenajde řešení, řada z nich skončí. Bez ohledu na to, zda "pár" lidí bude mít kde nakupovat, nebo ne.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/vesnickym-prodejnam-zvoni-umiracek-par-duchodcu-co-si-prijde-pro-ctvrtku-chleba-obchod-neudrzi-36365
reklama
#potraviny #COOP #prodejna #venkov
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.