Pražský dopravní podnik nemá řidiče: Odnesou to cestující?

Na obrat budou mít řidiči místo patnácti minut jen dvě
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Pražská doprava se pomalu, ale jistě připravuje na prodloužení prázdninového režimu. Může za to nedostatek řidičů. Ti totiž utíkají k okolním dopravcům, kteří zvýšili mzdy o 20 procent. Jak to bude dál a musí se cestující v metropoli připravit na větší intervaly spojů?

Už takhle je řidičů velmi málo a ti, kteří stále ještě jezdí pro pražský dopravní podnik, mají často už zcela vyčerpané přesčasy. Podle dostupných dat Praze chybí 66 řidičů tramvají (z celkem vyčleněných 1 437 těchto pracovních pozic) a něco před 90 šoférů autobusů (z 3 744). Zatím to vypadá tak, že zkrátka nebudou schopni plnohodnotně pokrýt všechny spoje až do konce roku. Podle odborářů nezbyde nic jiného, než prodloužit prázdninový provoz i na podzim. 

Přesto, že řidiči mají nadstandardní platy a jejich rodina má jízdné zdarma, vypadá to, že ani to nestačí. Kámen úrazu je ten, že v Praze se letos plat zvyšoval "jen" o čtyři procenta, což je zkrátka málo. Dokonce i s platem přes 34 tisíc se tak řidiči nechají odlákat ke konkurenci, kde si přijdou na ještě vyšší částku.

Někteří řidiči mají 400 hodin přesčasů, což v některých případech může dokonce ohrozit bezpečnost nejen jejich, ale i cestujících, které vezou.

Co s tím?

"Problém se týká především řidičů tramvají, většina z nich má už skoro vyčerpané přesčasy. S plným provozem na podzim se tak nedá počítat," vysvětluje Marek Tošil, šéf jedné z odborových organizací dopravního podniku. I on proto předpokládá, že se protáhne stávající prázdninový režim.

Dopravní podnik se to zatím snaží ustát. Sice připouští, že vyčerpaných přesčasů je opravdu hodně, ale omezení dopravy prodloužením prázdnin na kolejích a silnicích zatím neplánuje. Podle tiskové mluvčí Anety Řehákové se už pracuje na opatřeních, aby situace nedopadla na cestující. Jenže zatím to vypadá, že celá věc dolehne hlavně na řidiče, kteří dostanou, ať už oficiálně nebo ne, nařízeno, že prostě musejí jezdit ještě víc.

Kam pražští řidiči utíkají? Oblíbenou útěkovou destinací je pro ně Rakovník nebo také Kladno.

Výrazně se zkrátí pauzy na konečných. Jestliže bylo zvykem mít na konci trasy při obratu tramvaje 15 minut, teď to budou jen minuty dvě. Jenže i MHD se občas zasekne v koloně, a tak řidiči nebudou stíhat vůbec a cestující bude nejspíše čekat častější zpoždění.

Podle náměstka pražské primátorky pro dopravu Petra Dolínka je možným řešením další zvedání mzdy. A to zřejmě nakonec stejně bude jediná varianta. Tím spíš, že Praha má v plánu posilovat autobusovou dopravu, na což už vyčlenila 94 milionů korun.