Starosta Říčan: Tranzitní kamiony patří na dálnice, ne do oblastí rezidentního bydlení

Na řidiče porušující zákaz čeká až dva tisíce pokuty
Zobrazit fotogalerii (4)
 

V Říčanech od pondělí platí zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun. Zejména jde o využívanou silnici číslo 101, která je zároveň i přivaděčem k dálnici D1. Řidičům, kteří nařízení poruší, hrozí tučná pokuta. Město na Praze-východ tak reaguje na situaci kolem neustále odkládané dostavby Pražského kruhu.

Starostové z východního okolí Prahy podepsali memorandum, v němž žádají co nejrychlejší dostavbu Pražského okruhu mezi D1 a Štěrboholskou spojkou. Zatím se však neděje prakticky nic. Vedení pražského magistrátu má spíš problémy samo se sebou, než aby vyřešilo takto závažnou věc. Říčanům teď došla trpělivost.

Krok je to v podstatě logický. Město je, stejně jako další, denně doslova pod tlakem kamionové dopravy. Projedou jich tu každý den řádově tisíce.To znamená zhoršenou kvalitu ovzduší, komunikací i celkově životní situace místních obyvatel. Omezení platí na celkem rozsáhlém území od Křenic na severu až po Mirošovice na jihu a upozorňuje na něj celkem 26 značek. Co si Říčany od opatření slibují a zda budou následovat další, jsme se zeptali starosty Vladimíra Kořena.

Na silnici 101 byly ve spolupráci s krajem už dříve umístěny vysokorychlostní váhy. Váží každou nápravu projíždějícího vozidla zvlášť. Prokázaly, že tudy každý den jezdí desítky přetížených aut.

Proč Říčany omezily průjezd kamionů těžších než 12 tun obcí?
Říčany jsou městem na křižovatce Pražského okruhu a D1. Protože není okruh dostavěný, tak nám jezdí tisíce kamionů pod okny rodinných domů a vedle školy. Zkracují si, resp. zkracovaly si přes Říčany cestu od Pražského okruhu na Hradec.  

Existuje pro nějaké kamióny výjimka?
Zákaz platí pro tranzit. Pokud přivážejí do Říčan zboží nebo jedou při havárii do servisu, tak se jich zákaz netýká. Nicméně policisté se budou soustředit na prokázání účelu – dodací listy apod.

Kudy teď mají jezdit ty, kteří na výjimku nedosáhnou, není to "přehrání" problému jiné obci?
Celkem je instalováno 26 značek v poměrně velkém regionu a ve spolupráci s dalšími starosty se snažíme, aby nevznikly "zkratky". Základní fakt je, že tranzitní kamiony patří na dálnice, nikoli do oblastí rezidentního bydlení. Je to rizikové a riskantní z hlediska bezpečnosti a zdraví. 

Opravdu věříte, že tento krok vedení hlavního města konečně "nakopne", aby pohnul s Pražským okruhem?
Věc není ani tak na straně pražského magistrátu, ale českého státu. Mnoho lidí v Praze jihovýchodní část okruhu chce a nutně potřebuje. ŘSD pracuje, projektuje, projednává… Ale rozhodnutí pro výstavbu je v mlýnu státní byrokracie, která je zneužitelná, nedokonalá, zranitelná. Je dobré, že se zaobírá různými pohledy. Jednoho dne ale musí stát rozhodnout – jednoznačně, razantně a s konečnou platností. Jde o pouhých 14 kilometrů, o které se vede bitva. Do ní se absurdně zapojují i lidé ze západní části Prahy. Víte, čtvrtina okruhu povede poblíž našeho města. Bude mě a mé sousedy obtěžovat – hlukem, emisemi. Jenže kamiony mezi rodinnými domy jsou mnohem horší – obrázek dítěte s kamionem v zádech nechci jako starosta každodenně vídat. Právě teď vysazujeme 7 hektarů izolační zeleně, která možná rizika z okruhu v budoucnu sníží. Doufám v to. Rozumné je se na okruh připravit.      

Dostávají řidiči hned pokuty, nebo strážníci zatím řeší domluvou?
To záleží na policistech. Jako starosta nemám právo mluvit do výše pokuty. Když špatně zaparkuji, tak pokutu dostanu a její výši neurčuji.

Chystají Říčany i další kroky, co se uklidnění dopravy týká?
Byli jsme požádáni starosty okolních obcí o rozšíření úsekového měření rychlosti a monitoringu kamionové dopravy. Nové úseky by se měly instalovat v průběhu prvního čtvrtletí roku 2018, a to například v Mnichovicích, v Louňovicích nebo v Kamenici.