Pražská MHD má málo řidičů: Služby jsou horší, cestující přesto platí plnou cenu

Pražská MHD zase jezdí v poloprázdninovém provozu. Důvod? Nejsou řidiči podobně jako v létě
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Pražská doprava se pomalu, ale jistě připravuje na prodloužení prázdninového režimu. Může za to nedostatek řidičů. Tohle je zpráva našeho serveru ze srpna tohoto roku. Uplynuly čtyři měsíce a situace se opakuje. Pražská MHD v následujících dvou týdnech jezdí v pracovní dny podle prázdninových jízdních řádů. Opět nejsou lidi. Něco je asi špatně. S problémy se potýkala nebo potýkají i jiná města.

V létě podnik odůvodnil nedostatek řidičů jejich útěkem za lepším. Prý odešli k okolním dopravcům, kteří v té době zvýšili mzdy o 20 procent. Což je sice fajn, ale trpí tím jedině cestující. A samozřejmě, i když jsou služby horší, platí za ně plnou cenu. Což je také docela nespravedlivé. O žádném zlevnění Dopravní podnik ani náhodou neuvažuje.

Omezení prý potrvá do poloviny ledna

Nyní se do běžného režimu pražské spoje vrátí od pondělí 15. ledna. Omezení se tedy týkají spojů na území Prahy, nikoliv příměstských linek. Na co nyní svádí podnik nedostatek šoférů?  

Podle výroční zprávy za rok 2016 zaměstnával DPP 11 tisíc lidí, z toho 40 procent řidičů. Podnik přitom patří k nejlépe platícím dopravcům. Průměrná mzda překročila 35 tisíc korun. Odbory ale chtějí otevřít kolektivní vyjednávaní a vylepšit mzdové nárůsty, které byly domluvené v dlouhodobé smlouvě.

Podle Martina Šubrta, náměstka ředitele organizace Ropid, která zajišťuje pražskou MHD, je řidičů nedostatek a navíc mnohdy zcela vyčerpali maximální počty přesčasových hodin. "Poloprázdninový provoz PID v prvních dvou lednových týdnech je tak zaveden proto, aby od začátku nového roku byly sníženy požadavky na odpracované hodiny řidičů, případně aby byla některým z nich nabídnuta možnost si dovybrat volno, k čemuž jen asi týden trvající vánoční svátky neposkytovaly dostatek prostoru," uvedl Šubrt.

Provoz prý nezpůsobí dopravní potíže

Intervaly spojů jsou podle náměstka delší v průměru o dvě minuty, tedy zhruba celkem deset minut.

Ropid tvrdí, že prázdninový provoz nezpůsobí dopravní potíže. Městskou hromadnou dopravu oproti období na začátku ledna prý využívá o 10 až 20 procent méně cestujících. Proti běžným prázdninám jsou ale v provozu všechny školní linky a posílený počet spojů jezdí na studentských linkách typu 107 či 143. Jak jsme již zmínili, omezení neplatí pro příměstské spoje a stejně tak se nevztahují na městské linky, jejichž spoje jsou na provoz příměstských napojeny.

Největším dopravcem v Praze je vlastní dopravní podnik (DPP), který zaměstnává téměř 11 000 lidí. DPP provozuje nejen autobusy, ale i tramvaje, metro a lanovku. Spoje podniku pomáhají doplňovat soukromí dopravci, s kterými uzavírá Ropid smlouvy.

Nástupní plat 35 tisíc korun

Už v létě podle náměstka pražské primátorky pro dopravu Petra Dolínka bylo jediným řešením další zvedání mzdy. Tehdy měla Praha v plánu posilovat autobusovou dopravu, na což vyčlenila 94 milionů korun. Už v srpnu řidiči měli nadstandardní platy oproti jiným profesím a navíc jejich rodiny mají jízdné zdarma. V Praze se loni plat zvyšoval o čtyři procenta a přesto se řidiči nechali odlákat ke konkurenci, kde si přišli na vyšší částku.

Přitom dopravce už v tu dobu lákal nové lidi za volant s nástupním platem 35 tisíc korun. Je ale nutné dodat, že sloužit podle rozvrhu a skladby směn kvůli plnění spojů, aby na sebe navazovaly, není rozhodně žádný med, a proto není pro každého. Řada řidičů také odchází do důchodu. To vše s tím souvisí.

V Kladně nevyjely stovky spojů

Problémy s nedostatkem řidičů řešilo na sklonku roku také Kladno. Problém se ukázal hned první týden po zavedení integrace Kladenska do PID v srpnu. Během týdne, kvůli nedostatku řidičů u ČSAD Kladno, tenkrát nevyjely stovky autobusů.

Klíčová slova: