Pražské dopravní cesty, kterým se chcete vyhnout. Dálnice uprostřed města a výjezd z tunelu, který vyhání lidi z domova

Vyústění tunelu Blanka a Strahovského tunelu patří mezi ta nejméně oblíbená místa pro život
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Město s tak hlubokou historií jako Praha má přirozeně hned několik problémů s automobilovou dopravou 21. století. Centrum není nafukovací a ne vše lze schovat pod zem. Jaké jsou nejtypičtější silnice a cesty, které Praze škodí a vytváří tak prostor, kde není dobře ani za volantem, natož na ulici? 

Automobilová doprava v úplném centru města je vzhledem k charakteristické zástavbě na mnoha místech velmi nepříjemnou součástí metropole. Chodec, který se pokouší přejít od metra na Staroměstské k Mánesovu mostu, si občas musí připadat jako opuštěná rybička mezi žraloky. Pohled člověka za volantem v těchto místech taky šroubuje nervy na maximum. 

Stejně tak na dejvickém Vítězném náměstí se pozornost všech účastníků provozu musí zvýšit, aby někdo nepřišel k úrazu. Podobně vyhrocených míst bychom v Praze našli hned několik, ale některé z nich jsou opravdu extrémní. O kterých je řeč? 

Dálnice v centru města

Krásný bulvár před Státní operou je už minulostí. Fotografie z doby před stavbou Severojižní magistrály jsou smutnou připomínkou Prahy bez největší tepny města. Silnice, která dnes denně pojme až 100 tisíc aut, se nesmazatelně zapsala do podoby Prahy od Nuselského mostu až po nádraží Bubny. Železobetonové přemostění kolem Florence, přes Masarykovo nádraží a kolem Vltavské rozhodně nepatří mezi nejkrásnější místa hlavního města. 

Kromě toho, že na Novém Městě se podél magistrály nežije zrovna pohodlně, velký díl nespokojenosti je patrný i na horní části Václavského náměstí. Stejně tak se zásadně se magistrála promítla do podoby náměstí I. P. Pavlova, jehož veřejné prostranství v podstatě neexistuje. 

Další výrazný zásah do urbanismu města je patrný v prostorech u přemostění na Těšnově, kolem Masarykova nádraží a samozřejmě na Vltavské. Není náhoda, že jeden z úkolů Institutu plánování a rozvoje Prahy je právě revitalizace těchto dnes bezútěšných lokalit. Praha tak má dodnes obrovský potenciál, který je zatím pouze ostudou města. 

Nejhlučnější místo v Praze

Jeden z hlavních problémů, který může obyvatele Prahy potkat, je hluk. Když bylo dokončeno vyústění ze Strahovského tunelu, které se napojilo na rušnou Patočkovu ulici, aby se celý vytížený okruh spojil s tunelem Blanka, mnohým z obyvatelů přilehlého okolí se změnil život. 

Nehostinná lokalita plná automobilové dopravy se promítla do ceny okolních bytů. Levné pronájmy, ale byty ke koupi za překvapivě nízké ceny jsou vykoupené hlukem, kterému v Praze konkuruje jen málokterá čtvrť. Stavební zásah tak nemile překvapil velký počet nájemníků a majitelů nemovitostí. Ani protihlukové zábrany zásadně nemění fakt, že se v tomto prostředí objevuje mnoho prázdných bytů. 

Rušná křižovatka

Vypich je oblíbené místo pro volný čas. Obora s letohrádkem Hvězda, přilehlý park Ladronka, ale také oblíbené prostranství pro pouštění draků má jeden velký háček. Neustálý dopravní provoz je naštěstí vzdálený jakékoli zástavbě, ale i tak se jedná o rušnou tepnu pražské dopravy. 

Kdo díky tomuto prostředí strádá, jsou hlavně obyvatelé Bílé Hory, kteří si v nejvytíženějších časech musejí zvyknout na časté a nekonečné kolony automobilů. Křižovatka, která spojuje čtyři směry, kdy každý z nich představuje konstantní nápor automobilů. Jediné štěstí je, že lze velmi snadno utéct do příjemných lokalit, kde je na prvním místě příroda.

Klíčová slova: