Nejmenší druh dinosaura byl menší než kolibřík. Zachoval se v jantaru

V jantaru se běžně zachová například hmyz, nález miniaturního dinosaura je však unikátní

Vědci objevili nejmenší dosud známý druh dinosaura. Lebka 99 milionů let starého druhu, jehož zástupci byli menší než kolibříci, se zachovala v jantaru. Zvíře v období křídy žilo na území dnešní severní Barmy.

Lebka, která měří pouze něco málo přes 14 milimetrů, patří druhu oculudentavis khaungraae. Zbytek jeho těla se nedochoval, nicméně vědci odhadují, že vážil okolo 28 gramů a včetně případného ocasu dosahoval délky pěti centimetrů.

"Byla jsem v úplném šoku," líčí paleontoložka Jingmai O'Connor okamžik, kdy lebku v jantaru objevila. "Je to pravděpodobně ta nejkrásněji zachovalá druhohorní lebka, kterou jsem kdy viděla. Je to tak zvláštní," dodává O'Connor, která pracuje v paleontologickém institutu v Pekingu. Exemplář je podle ní pravděpodobně menší než kalypta nejmenší, tedy druh kolibříka, který je považován za nejmenšího žijícího ptáka.

Stovka malinkatých zoubků

Prehistorický opeřenec se kolibříkům kromě velikosti příliš nepodobal. Jeho zobák zdobilo okolo stovky drobných pichlavých zoubků, které naznačují, že se živil hmyzem. Jeho oči se soudě podle nalezené lebky podobaly očím sov. Kolibříci mají dlouhý zobák bez zubů a živí se nektarem rostlin.

V jantaru - zkamenělé pryskyřici - se v minulosti našly už nejrůznější živočišné druhy, včetně hmyzu, ještěrek či žab. "Pokud se (uhynulé) zvíře před zachycením v pryskyřici příliš nerozloží, je jeho zachování fenomenální. Veškeré měkké tkáně jsou trojrozměrně zachovány jako okno do prehistorického světa," dodává O´Connor, jejíž tým o nálezu píše v odborném časopise Nature.

V Římě odkryli prastarou svatyni, nejspíše zasvěcenou Romulovi.