Česnek chrání před nemocemi, stačí stroužek denně. V kuchyni se dá použít i jako koření

Víte, které koření je v Česku nejoblíbenější, když pomineme sůl a pepř? Je to česnek. Tuhle úžasnou zeleninu ale nemusíte konzumovat jen podle typických receptů, tedy přidávat ji k ochucení jídel do různých pokrmů. Dá se s ním vytvořit i spousty receptů, kde je takřka hlavní ingrediencí.

05.09.2019 - 14:00  
Česnek kuchyňský patrně pochází ze střední Asie
Zobrazit fotogalerii (3)

Že se vyplatí nejen nyní v období viróz a chřipek konzumovat česnek, to ví každý. Vždyť každodenní konzumace pomáhá snížit riziko mrtvice a infarktu dokonce o více než 70 procent. Navíc má česnek účinky jako přírodní antibiotikum a je cenově dostupný každému z nás.

Jeden stroužek denně na zdraví

Aby byla síla česneku pro naše tělo využita co nejlépe a nejefektivněji, měli bychom denně sníst alespoň jeden stroužek. Kdo to ale dá, že jo? Zvláště když se musí pohybovat mezi lidmi a česnekový odér není zrovna žádná pozvánka do společnosti. Dá se to ale vyřešit. Můžete si pořídit na trhu běžně dostupné česnekové tablety nebo kapky, kde nehrozí nepříjemný zápach. 

O česnekové tinktuře, která vyčistí i vaše cévy, jsme psali zde. V článku najdete i indormace o tom, na co vše pomáhá konzumace česneku. Pojďme si ale nyní představit nějaké recepty s česnekem, které vás mohou zaujmout. Hodí se i v případě, že nevíte, co doma ukuchtit třeba k večeři. Třeba se vám bude hodit recept na česnekové máslo, kterým si můžete perfektně osvěžit například pečené maso.

Česnek je bohatý na vitamíny A, B a C, selen, vápník a jód. Dalšími obsaženými látkami jsou flavonoidy, polysacharidy, lutamylpeptidy, steroidní a triterpenové saponiny a lektiny. Má pozitivní účinky především na obranyschopnost organismu a trávení. V lidovém léčitelství je používán jako účinné antiseptikum a antibiotikum (viz alicin), snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi, prospívá srdci a pročišťuje cévy, proti nadýmání, proti kornatění tepen, ničí parazity ve střevech a v kombinaci s medem se používá při nachlazení a chřipce.

Česnekové máslo

Připravte si klasickou kostku másla, tedy 250 g, 10 středně velkých stroužků česneku a mořskou sůl. Máslo nechte povolit při pokojové teplotě, utřete česnek se solí a důkladně promíchejte s máslem. Kdo má rád výraznější chutě, může přidat čerstvě mletý černý pepř nebo nasekanou nať petržele. Česnekové máslo pak uložíme do uzavíratelné misky a necháme ztuhnout v chladičce. Tam nám nějaký čas vydrží.

Také milujete česnekovou pomázánku se sýrem, někdy nazývanou jako topinkovou? Můžete si doma udělat zaručeně kvalitnější a zdravější, bez nějakých konzervantů.

Česneková pomazánka

Budete potřebovat 150 g bílého jogurtu, 200 g pomazánkového másla, asi 8 stroužků česneku, 70 g tvrdého sýra, dvě lžíce majonézy, sůl, pepř a pažitku. Rozmíchejte si pomazánkové máslo, přidejte jogurt a majonézu. Sýr nastrouhejte na jemném struhadle, můžete použít i sýry camembertového typu, prolisujte česnek a vše promíchejte. Podle chuti pak jen dosolte a opepřete. Pomazánku na chlebu pak můžete posypat nasekanou pažitkou. Nezapomínejte, že je pomazánka z čerstvých ingrediencí, a tak je ideální ji spotřebovat co nejdříve.

Pokud vám vadí příliš intenzivní štiplavá chuť česneku, nezoufejte. I tak si na něm můžete pochutnat díky dalšímu receptu.

Pečený česnek

Připravte si několik celých palic česneku, olivový olej a alobal. Rozehřejte troubu na zhruba 160 °C. Celé palice položte kořenem dolů, ale předtím vršek podélně odřízněte. Doporučuje se zhruba 1 centimetr. Pak potřete olivovým olejem a každou palici zabalte do alobalu. Pečte asi 45 minut a ke konci vyjměte palice z alobalu a nechte jen pár minut dopéct na 220 °C. Česnek zezlátne a pak jej můžete konzumovat s bagetou a solí, kdy si jednotlivé porce mírně osolte.

Milujete nejen česnek, ale máte rádi i fazole? Tak tenhle recept je právě pro vás.

Pomazánka z česneku a fazolí

Potřebujete celou palici česneku, kterou podélně rozkrojíte, zakápněte ji olivovým olejem, zabalte do alobalu a pečte asi 40 minut v troubě. Vidličkou pak lehce vyndáte stroužky ze šlupek a rozmačkáte na kaši.

K tomu přidejte 2 plechovky bílých fazolí, z nichž jste slili nálev, přidejte asi 80 ml olivového oleje, kůru a šťávu z 2 citronů a hrst najemno nasekané petrželky nebo pažitky. Vše důkladně rozmačkejte a máte třeba vynikající pomazánku na topinky.

Klíčová slova: