Vývojář Michael Henzl: Umělá inteligence je zneužitelná, manipulovat s lidmi může být snadné

Ukázka z připravované hry
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Životy lidí se čím dál častěji propojují s technologiemi. Neustále používáme chytré telefony a domácnost bez počítače je skoro stejně neobvyklá jako byt bez teplé vody. Díky tomu vznikají stále nové příležitosti a takový herní průmysl roste neuvěřitelnou rychlostí. Jaké to je pracovat v malém kolektivu na počítačové hře? Jak funguje virtuální prostor? A je naše soukromí v ohrožení? O těchto věcech jsme se bavili s mladým tvůrcem české počítačové hry Michaelem Henzlem. 

Život v kybernetickém prostoru se díky internetu stal doslova novou realitou. Co všechno může takové studio vytvářet?
Myslím, že odhalení toho skutečného potenciálu je teprve před námi. Další vývoj na poli hardwaru a umělé inteligence přinese ještě mnoho přelomových okamžiků. Už dnes jsou virtuální světy velmi přesvědčivé a tvůrci využívají různé triky, aby v nás probudili pocit živoucího a přesvědčivého světa.

Virtuální svět je stále samozřejmější součástí našeho světa. Kam se bude vyvíjet nejbližší budoucnost?
Virtualní realita byla před pár lety na vrcholu společenského zájmu a poté se vytratila. Brýle na virtuální realitu nejsou pořád příliš uživatelsky přívětivé a zatím není příliš her a aplikací. Myslím, že to ještě bude pár let trvat, ale pak přijde v plné síle. A rozhodně nepůjde jen o zábavu. Využití v průmyslu, tréninku krizových situací a zdravotnictví jsou obrovské.

Jaké jsou největší fenomény kyber kultury? Je to bitcoin nebo dark net? O čem obyčejný člověk neví, ale přitom mu to zásadně ovlivňuje život?
Rozhodně to je vývoj umělé inteligence a všechno týkající se big dat. V dnešní době umělou inteligenci využívají nebo jí jsou ovlivňováni všichni uživatelé smart telefonu. Nejpoužívanější je v současnosti tzv. machine learning (v čestině strojové učení).

Co to je?
Jde o algoritmy, které jsou schopné učit se z dat a nacházet v nich paterny. Může jít o medicínské aplikace, kde je umělá inteligence schopná s vysokou pravděpodobností rozpoznat zhoubné nádory z rentgenovych snímků. Samozřejmě s velkou silou přichází i velká zodpovědnost. Umělá inteligence v současné podobě nemá žádnou morálku nebo zodpovědnost, je prostě jen nástroj. Takže už nyní se ukazuje i zneužitelnost. Z dat ze sociálnich síti se dá vyčíst mnoho o chování jednotlivce i davu. Díky takovým datům a jejich chytrému využití je pak možné manipulovat s náladami a názory. Je pravděpodobné, že se pracovalo s takovými daty a manipulací s voliči přes sociální sítě při referendu o brexitu nebo při volbě amerického prezidenta. 

Jste malé nezávislé studio. Co to vlastně v praxi znamená?
Že máme málo peněz a hodně práce. Člověk musí obvykle zastávat více rolí zároveň a mít rozhled v mnoha oborech. Je potřeba umět programovat a zároveň mít přehled v designu i lidském chování a jeho paternech. Což je naše role jakožto tvůrců hry. Ostatní členové našeho týmu se samozřejmě specializují pouze na svůj obor.

Dnes se tvorba počítačových her jeví jako zajímavý bussines. Mnoho tvůrců v tom hledá způsob, jak se dostat k bohatství. Jaká je dnes v tomto ohledu konkurence a na čem stojí a padá úspěch podobného projektu?
Konkurence je obrovská. Jde o extrémně kompetetivní prostředí. Studií, které vydají svoji první a alespoň se jim zpět zaplatí náklady, je naprosté minimum. Studia, která vydají první hru, je uspěšná a jsou schopna pokračovat na dalším projektu, jsou úplné výjimky, spíše anomálie. Takže člověk do toho musí jít s velkou dávkou optimismu a snad i naivity. Dělání her je kombinace technologie, umění a magie.

Kde se hry kupují a kde si získávají popularitu? Jak se hra dostává v té obrovské konkurenci k zákazníkovi?
Revoluce v distribuci her nastala v přechodu na prodej digitálních kopií přes internet. Díky tomu je maličké studio z Prahy schopné vstoupit na globální trh. Samozřejmě takový nápad má mnoho maličkých studií po celém světě, takže jsou distribuční platformy přeplněné hrami. Popularitu hra může získat skrze pozornost přes sociální sítě, herní magazíny, případně přes herní konference.

Představte čtenářům projekt, na kterém pracujete? 
Pracujeme na hře s názvem The Caged Birds. Hlavním hráčovým úkolem je útěk z pracovního tábora neboli gulagu. Hra je inspirována sovětskou estetikou a historickymi reáliemi, které si následně upravujeme podle vlastní fantazie. Přidali jsme i pár sci-fi prvků. Ve hře bude primární boj o přežití a snaha zůstat ukrytý a neviděný. Hru plánujeme vydat v průběhu tohoto roku.