Zeman kampaň nedělá, přesto hromadí miliony od sponzorů. A náhodou se kolem točí firmy napojené na Hrad

Vyšlo to tak, že se prostě anoncuje kniha. Volby? Cože, jaké volby?
Zobrazit fotogalerii (3)
05.01.2018 - 07:30   |  

Člověk si tu občas připadá jako Alenka v říši divů. Prezident Miloš Zemana na vás vykukuje pomalu za každým rohem, ale kampaň nedělá. Má to zhruba stejnou váhu, jako kdyby někdo řekl, že je vegetarián, ale s oblibou si dává maso. Navíc miliony na transparentním účtu hlavy státu vesele přibývají. Ano, na tu nekampaň.

Žádná předvolební kampaň. To byla informace, kterou Miloš Zeman oznámil bezprostředně poté, co se znovu rozhodl kandidovat na post prezidenta republiky. Součástí toho bylo i sdělení, že se nebude účastnit žádných předvolebních debat. Zatímco druhou část dodržuje do puntíku, o té první by se dalo poměrně úspěšně polemizovat.

Marek Hilšer: 

"Po celé zemi vidíme stovky billboardů kandidáta, který "nevede" kampaň. Nikdo neví, kdo je platí. Kandidát Zeman si volební zákon vykládá kreativně, stejně jako Ústavu. Stejná pravidla musí platit pro všechny. Proto vás, pane Zemane, vyzývám: zveřejněte své dárce, stejně jako to děláme my, ostatní kandidáti!"

Já nic, já muzikant

Billboardy vyzývající k jeho opětovné volbě je teď možné spatřit v mnoha částech České republiky. Vlastně, pravda, Zeman je neplatí a v podstatě o nich vůbec nic neví. Může za to Strana práv občanů, která je jedním ze zadavatelů. A že je tam Zeman čestným předsedou? Náhoda. Stejně jako je jistě jen shoda okolností, že kampaň na knihu Miloše Zemana a billboardy s jeho potrétem jdou za nakladatelstvím Olympia. Nehledejme nic za tím, že firmu vlastní společnosti napojené na mediálního magnáta Michala Voráčka (mimo jiné má Parlamentní listy) a senátora Ivo Valenty, které mají velmi blízko k Hradu. Prostě to tak vyšlo, no.

Cesty po celé zemi a agtitace samozřejmě také nejsou předvolební kampaní Miloše Zemana, nýbrž povinností hlavy státu. Ani tam peníze neřeší, o účty se stará daňový poplatník. Chytré. Přesto na jeho transparentním účtu stále přibývají pěkné sumičky.

Michal Horáček nedostal od sponzorů nic, kampaň si platí sám ze svých zdrojů. 

Co s nimi bude?

Tu "přitekly" dva miliony od firmy, kterou vlastní zbrojař Jaroslav Strnad, tu milionek od společnosti vyrábějící materiály pro letecký průmysl. Jen o sto tisíc méně poslal advokát Jan Nekola. Rodina tohoto muže dlouhá léta provozovala Palác Žofín, kde byl pan Zeman mnohokrát vítaným hostem. Ale co, nebuďme nepřející. 

Otázkou však je, co s penězi na transparentním účtu vlastně bude. Na kampaň se nevydají, to je jasné, protože přeci žádná není. Takže se logicky nemusí platit. Přitom to nejsou žádné drobné, nad kterými by se mávlo rukou. Podívejte se na přehled nejvyšších darů, které někteří kandidáti dostali. Sluší se dodat, že panu Kulhánkovi jeho mecenáš Pavel Sehnal poslal ještě další 2,5 milionu v menších částkách (5x 500 000 Kč).

Vratislav Kulhánek Pavel Sehnal 2 500 000 Kč
Vratislav Kulhánek Pavel Sehnal 2 500 000 Kč
Miloš Zeman DAKO-CZ, a.s. 2 000 000 Kč
Jiří Drahoš Dalibor Dědek 2 000 000 Kč
Jiří Drahoš Nadace BLÍŽKSOBĚ 1 500 000 Kč
Pavel Fischer FONTIS Family Office 1 497 385 Kč
Jiří Drahoš Dalibor Dědek 1 000 000 Kč
Jiří Drahoš Y Soft Corporation 1 000 000 Kč
Jiří Drahoš Luděk Sekyra 1 000 000 Kč
Miloš Zeman Composite Components 1 000 000 Kč
Mirek Topolánek Richard Benýšek 1 000 000 Kč
Miloš Zeman Jan Nekola 900 000 Kč

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru