Legendární reklamy, které zná každý. Každoroční vánoční klasika a skvělý nápad s tragickou pointou

Chuck Norris se stal hvězdou jedné z nejpopulárnějších reklam v české historii
30.10.2020 - 15:00  

Český humor se vždy promítal do filmů, literatury, seriálů, televizních pořadů, hospod, ale také do reklamních spotů. Podle každoroční analýzy a průzkumů je právě humor hodnota, kterou při sledování reklamy Češi oceňují. Když se podíváme do minulosti a zhodnotíme si nejlegendárnější propagační videa, která zde vznikla, vždy se snaží zaujmout právě vtipem a dobrou pointou. O jaké konkrétně jde?

 

Samozřejmě ne vždy je humor ten nejlepší způsob, jak oslovit konzumenta. Existují totiž mnohem drastičtější způsoby, jak být zapamatovatelný a hlavně úspěšný. Nejikoničtějším příkladem této agresivní kampaně, kterou budete nenávidět, ale zároveň na ni nikdy nezapomenete, už léta aplikuje Alza a její ukřičený zelený mimozemšťan. 

Od seniora po batole totiž každý ví, která bije, když se tato otravná reklamní postavička ukáže na obrazovce. Existují však mnohem propracovanější způsoby, které ctí právě humor, originalitu a vtip. Složitější cesta přináší úspěch, ale ne vždy se všechno povede podle původních představ. 

Když už přijdou Vánoce

Je zajímavé, že se v České republice díky reklamě stalo něco podobného, co dokázala Coca Cola s vánočními svátky a reklamou na populární limonádu. Červený Santa Claus uhání s vánočně ozdobenými kamiony a rodina už si chystá vychlazenou Coca Colu v lednici. Signál, že Vánoce se blíží, začíná v momentě, kdy právě tento nadnárodní gigant pouští tradiční reklamu mezi lidi. 

Kofola už několik let funguje se svojí roztomilou a dnes již legendární reklamou v podstatě stejně. Když se objeví na obrazovkách televizorů či počítačů, Vánoce v podstatě začínají. Limonáda, která za socialismu vznikla jako alternativa k nedostatkové Coca Cole, totiž přišla s hezkým nápadem, jak jde malá holčička se svým tatínkem seříznout vánoční stromeček do lesa a uvidí “zlaté” prasátko. 

Kofola si od té doby drží vysoký standard svých propagačních kampaní, které také stojí za obnovou celé značky a velkou popularitou hlavně mezi mladými lidmi. Ať už jde o šišlajícího psa, či téma mladistvé lásky, vždy je reklama zpracována s citlivým a příjemným humorem, který si na nic nehraje. 

Mobilní operátoři

Tradičně se na české reklamní scéně objevují nejhumornější a zároveň nejnákladnější reklamy z dílny mobilních operátorů. Tento trend nastolil operátor, který už dnes neexistuje. Propagaci operátora Oskar totiž dostali na starost lidé kolem divadla Sklep a populární České sody. 

Trefný humor, který hrál na notu české povaze, fungoval a když Oskar zanikl, tento trend převzali ostatní operátoři. Hlavně tedy T-Mobile a Vodafone. Jediná společnost O2 se spokojila s reklamou s konzervativnějším přístupem. T-Mobile často sází na osvědčené tváře, ať už to byl Jakub Kohák jako legrační postava skokanského instruktora na lyžích, či Ivan Trojan jako pilot letadla. Korunu T-Mobile nasadil reklamou, kde se objevil dokonce legendární Chuck Norris. Vodafone používá podobný klíč, jak pobavit a oslovit nové či stávající klienty. V posledních letech sází spíše na příběhové vyprávění, kdy jsme v podstatě svědky takového filmu na pokračování. Naposledy v hlavní roli s Jiřím Vyorálkem a Ondřejem Sokolem. 

V minulosti se však jako hlavní tváře Vodafonu objevil Pavel Liška, kapela Nightwork či Petr Čtvrtníček. Ten se dokonce reklamní činnosti věnuje jako režisér a zmíněné velké společnosti s oblibou využívají jeho služeb. 

Když už je řeč o legendárních reklamách, je nutné zmínit také jednu, která se sice podařila dokonale, ale svého klienta si nenašla. Internetový vyhledávač Centrum.cz udělal popuární reklamu, kde hlavní roli hraje pes Bobik. Měla to být lehká narážka na konkurenci ze Seznamu, kde je ústředním maskotem právě pes Seznam. Hlavní hrdinové reklamy dostanou psa na talíři. 

Vtip však zafungoval zcela opačně. Lidé si většinou mysleli, že se jedná o reklamu na Seznam.cz. V reklamě tak může bez problémů fungovat vtip, ale jen do určité míry. Divák totiž musí jasně vědět, jaká značka a produkt se mu předvádí. Když to však není polopatické jako u pracího prášku. Diváci to bezesporu ocení. 

KAM DÁL: Kýč a nevkus devadesátých let. Podnikatelské baroko je odstrašujícím příkladem rodinného bydlení

 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru