Ruské železniční rekordy: Jednou z nejvýkonnějších obřích lokomotiv na světě je 4ES5K „Jermak“

Nová lokomotiva 4es5k o výkonu přes 17 000 koní
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Především pro vozbu těžkých nákladních vlaků na velké vzdálenosti, v třeskutých sibiřských mrazech i v rozpálených pustinách jižních oblastí, jsou určeny nové ruské elektrické lokomotivy, reprezentované zejména typem „Jermak“. Pracují spolehlivě v někdy až nepředstavitelných klimatických podmínkách, se zátěžemi, které jsou jinde v Evropě nemyslitelné. S jejich narůstajícím počtem odcházejí do výslužby staré československé lokomotivy Škoda. Škoda.

Lokomotivka NEVZ

NEVZ - Novočerkasský závod na výrobu lokomotiv (většina strojírenských závodů v Rusku se jmenuje podle měst, ve kterých sídlí), nacházející se v Rostovské oblasti, patří k největším strojírenským podnikům, spadajícím do skupiny Transmašholding. Ta do svého portfolia postupně zahrnula velkou většinu dříve samostatných podniků železničního průmyslu, jež po rozpadu Sovětského svazu zkrachovaly (některé i opakovaně).

Skupina Transmašholding zásobuje novými vozidly všech typů zejména skupinu RŽD, tedy Ruské státní dráhy, ale i dráhy států, které se po rozpadu SSSR nestaly členy Ruské federace. Samotný NEVZ je dlouholetým výrobcem elektrických lokomotiv, již od doby počátků elektrické trakce na území někdejšího SSSR.

Nově vyvinutá střídavá lokomotiva „Jermak“, nazvaná po kozáckém atamanovi, jenž v 16. století dobyl Sibiř pro Ruskou říši, se vyrábí ve dvou-, tří- a nyní i čtyřdílné verzi. Ta vykazuje skutečně impozantní parametry: hodinový výkon 13 120 kW (17 838 k) a možnost standardně vozit vlaky o hmotnosti do 7 100 tun i na sklonově náročných tratích. Napájecí soustava 25 kV 50 Hz, pro kterou je lokomotiva koncipována, je použita na vybraných tratích RŽD, stejně jako u nás (v jižní části republiky).

Řídicí elektronika lokomotivy umožňuje rozdělovat tažnou sílu na jednotlivé nápravy podle nejoptimálněji propočtené křivky, čímž se dosahuje maximálního koeficientu tahu. Diagnostika poruch přenáší zprávy o fungování jednotlivých zařízení lokomotivy nejen na pult strojvedoucího v jeho klimatizované kabině, ale i na příslušné servery domovského depa a výrobního závodu, takže je možná i „oprava na dálku“.

Nicméně všechna zařízení jsou tisícinásobně odzkoušena a jsou řešena tak, aby jejich údržba byla nutná v co nejdelších intervalech a aby se „životně“ důležité funkce nedaly snadno vyřadit z činnosti. V lokomotivě je i WC pro obsluhu a služební místnost pro odpočinek, vybavená vařičem a chladničkou. Stroje se totiž pohybují někdy i celé týdny mimo své depo a velmi často i mimo civilizaci, v lesích a pouštích.

„Jermaky“ na RŽD

Na ruských železnicích se v současné době pohybuje 22 lokomotiv „Jermak“ ve čtyřdílném provedení. Stroj trochu připomíná obrovskou mašinku, kterou si nejvyšší pan železničář objednal u černokněžníka Zababy v našich klasických Pohádkách o mašinkách, byť posunutou z doby páry do doby elektřiny. Stroje 4ES5K slouží na Dálněvýchodní a na Jiho-uralské dráze. S příchodem nejen těchto moderních lokomotiv, ale i dalších - méně výkonných - typů ubývají možnosti spatřit v čele vlaků na ruských železnicích lokomotivy vyrobené v závodě Škoda Plzeň.

Nová šance na oživení starých obchodních vazeb se nerýsuje - tisícové série ze Škodovky jsou definitivní minulostí, doba transformace průmyslu po politických změnách roku 1989 trvala příliš dlouho a byla příliš chaotická. Mnohasetkusové dodávky nových lokomotiv, jež české stroje poslaly do šrotu, spojuje jediná značka - Transmašholding.