Záhadný objekt v centru galaxie vysílá rádiové signály a šokuje astronomy

Vesmírné těleso s názvem ASKAP J173608.2-321635 se vyznačuje proměnlivým chováním, proto se stalo středem zájmu astronomů

Tajemné rádiové vlny pocházející z vesmírného tělesa, které se samo zapíná a vypíná, matou experty v oboru. Na výzkumu spolupracovalo hned několik zemí, ale nikdo není schopný zjistit, o co přesně jde. Vědci se domnívají, že se jedná o zcela nový mimozemský úkaz.

Tento vesmírný objekt neznámého typu s podivnými vlastnostmi byl objeven minulý rok a od té doby ho sledují vědci z univerzit v australském Sydney a americkém Wiskonsinu. Výsledky rozsáhlého výzkumu charakteristik daného tělesa byly publikovány v odborném časopise The Astrophysical Journal.

Nový typ vesmírné entity

Ačkoliv se ale na výzkumu podílelo hned několik zemí světa a byl tak sledován teleskopy z nejrůznějších úhlů, vědci stále nebyli schopni přijít na to, o jaký typ tělesa se jedná a proč vysílá rádiový signál.

„Na začátku roku 2020 jsme zachytili neobvyklý typ rádiových vln, které k nám přicházely z centra galaxie,“ uvedli vedoucí studie.

„Tento sigál se neustále vypínal a zapínal a během určitého časového úseku se stokrát zesílil a poté zase stokrát zeslabil,“ okomentovali povahu rádiových vln.

Výzkumníci se nakonec shodli na tom, že něco takového zkrátka ještě neviděli. Podle expertů v dané oblasti je tedy pravděpodobné, že se jedná o „nový typ vesmírné entity“.

Astronomové dále také vysvětlili, že je velmi neobvyklé, aby vesmírné objekty vykazovaly proměnlivé chování. Většina kosmických těles totiž podle nich zůstává stabilní, tedy neměnná. V případě, že tedy objeví nějaký jev, jehož chování se mění, tak se vzhledem k jeho neobvyklosti stává středem zájmu vesmírných výzkumů.

Tajemná povaha zdroje

Díky spolupráci hned několika zemí bylo možné v rámci výzkumu sledovat tento podivný objekt pomocí teleskopu z různých částí světa. Mimo jiné se do něj zapojila také Kanada, Jižní Afrika, Španělsko a Francie. Z těchto všech a mnohých dalších částí světa byl tento zdroj bedlivě pozorován a zkoumán.

Objektu bylo přiřazeno jméno ASKAP J173608.2-321635. Jde o souřadnice, podle kterých je možné ho spolehlivě najít.

Po měsících zkoumání sice vědci stále nebyli schopni přijít na to, o co přesně se jedná, ale několik možností již vyloučili. Podle expertů nejde o zbytek explodující hvězdy, ani červeného trpaslíka.

Oba tyto objekty jsou sice zkoumanému vesmírnému tělesu velmi podobné, ale zkrátka jeho tajemné povaze neodpovídají.

Další výzkum bude proveden pomocí radioteleskopu Square Kilometer Array, který „bude každý den vytvářet citlivé mapy oblohy“, a mnozí experti doufají, že poté budou konečně schopni určit, o jaký typ vesmírného objektu se jedná a co znamenají jeho rádiové signály.

Zdroj: The Independent

KAM DÁL: Dcera zachránila celou rodinu díky hodinám chemie. Věděli byste, co dělat na jejím místě?

Životní styl