Závislost na cukru: Proč je tak škodlivá a jak se jí zbavit?

Neumíte si představit den bez oblíbeného zákusku a každý oběd zakončíte „sladkou tečkou“? Pak věřte, že jde o dost nebezpečný návyk. Vědci dnes stále častěji varují před závislostí na cukru, která je srovnatelná se závislostí na alkoholu či na drogách.

12.08.2019 - 12:00  
Závislost na sladkém se často stupňuje
Zobrazit fotogalerii (3)

Pokud si sladké dopřejete pouze občas a v rozumné míře, pak se není čeho obávat. Problém nastává až ve chvíli, kdy vás vaše chutě zcela ovládnou a fakt, že zrovna nemáte nic sladkého po ruce, ve vás vyvolá pocit paniky. Závislost na cukru je možné rozdělit do třech fází – úvodní, akutní a chronické.

Čím cukr nahradit?

Věřte nebo ne, ale bez cukru se bez problému obejdete. Existuje řada přírodních sladidel, která jsou zdravější a často i mnohem chutnější než rafinovaný bílý cukr.

Med a javorový sirup

Med můžete používat do čaje, kávy, na pečení i vaření. Je mnohem sladší než běžný cukr, takže ho stačí menší množství. Obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek. Dávejte přednost domácímu medu, u kterého nehrozí kontaminace bakteriemi či antibiotiky. Skvělou volbou je i javorový sirup, který ukrývá velké množství důležitých minerálů (např. mangan, což je hlavní zdroj buněčné energie). 

Kokosový cukr

Vyrábí se ze zkaramelizovaného nektaru kokosových květů a představuje jedno z nejlepších přírodních sladidel s nízkým glykemickým indexem. Je ideální do čaje, kávy, zákusků nebo koktejlů, kterým dodá exotickou chuť. Obsahuje vysoké množství minerálů, jako je hořčík, draslík, zinek a železo, a je bohatý na vitamíny skupiny B.

Tři stupně závislosti

V první fázi vám sladkost zpříjemňuje život pouze občas, třeba když si jednou týdně zajdete s kamarádkou do cukrárny. Organismus v tomto stadiu pravidelný přísun cukru zatím nevyžaduje. To přichází až s druhou fází, kdy nad sebou člověk ztrácí sebekontrolu, takže místo toho, aby mu stačil jeden čtvereček čokolády, spořádá celou tabulku. Je sice schopen si sladkosti na kratší dobu odříct, ale pak začne mlsat ještě víc. V chronické fázi se bez cukru neobejde ani jediný den a množství sladkostí postupně navyšuje. Jedna čokoláda už nestačí, sní všechno, co je po ruce, i když mu ty sladkosti ani příliš nechutnají.

Zdravotní důsledky

Psychická závislost není zdaleka jediným důsledkem časté konzumace sladkostí. Nadměrný příjem cukru bývá příčinou celé řady zdravotních potíží od zubního kazu, akné, diabetu, překyselení a různých hormonálních poruch přes aterosklerózu (kornatění tepen) a potíže s játry až po obezitu, nádorová onemocnění, žaludeční vředy, stres a různé psychické potíže.

Jak z toho ven?

Nejdůležitější je stabilizovat hladinu krevního cukru. Její výkyvy totiž vyvolávají touhu po sladkém. Toho lze poměrně snadno dosáhnout úpravou jídelníčku, kam je třeba zařadit dostatek kvalitních bílkovin (libové maso, ryby, luštěniny, vejce, sójové výrobky, tvaroh, mozzarella, cottage aj.), obiloviny a zeleninu. Zároveň je nutné omezit průmyslově vyráběné šťávy. Potlačit touhu na sladké a snížit „abstinenční příznaky“ pomáhají také vitamíny skupiny B, vápník, hořčík, zinek a chrom.

Nezbytné bílkoviny

Při odvykání cukru je nutné omezit sůl. Podle tradiční čínské medicíny je totiž ale energetickým protikladem cukru. Jestliže hodně solíte, budete mít tendenci konzumovat velké množství cukru. Důležitou roli hrají také hořčiny, rostlinné látky hořké chuti, které zvyšují chuť k jídlu a usnadňují trávení. A co hlavně – neutralizují chuť na sladké a rychle navozují pocit sytosti. Bohatým zdrojem hořčin je čekanka, artyčoky, rukola, salát štěrbák, grapefruit, kurkuma, bobkový list, semena černuchy seté a divoce rostoucí byliny jako pampeliška, andělika, heřmánek, pelyněk, řebříček či hořec (kořen).