Umíte správě jezdit na kole? Tady je pár rad, jak svou jízdu zdokonalit a zefektivnit

Jak správně jezdit na kole? Máme pro vás pár rad...
Zobrazit fotogalerii (4)
 

V posledním díle našeho seriálu "Jdeme do sebe" se podíváme na jízdu na kole. V té přece není nic složitého, řekne si snad každý. Ale ona není tak úplně pravda. Když začnete pátrat kolem sebe, zjistíte, že "necyklistů" je kolem vás celá řada...

V případě, že si tento článek čtete, asi na kole jezdíte už "nějaký ten pátek" a rádi byste svou jízdu na něm zdokonalili. Udržet rovnováhu a točit přitom více či méně pravidelně pedály není skutečně nic extra složitého, ale postupem času se hlavně pánská část cyklistické populace dostane do fáze, kdy bude chtít zkrátka "něco víc".

Poslední zprávy hovoří až o čtvrt milionu cyklistů v hlavním městě Praze.

Mezi to "něco víc" můžeme řadit rychlejší nebo ekonomičtější jízdu, zlepšení techniky nebo třeba snahu o něco odvážnější jízdu. Tu bychom ideálně každý chtěli zvládnout bez odřených kolen, loktů nebo všudypřítomných modřin.

Jak tedy správně jezdit, jak správně co nejefektivněji šlapat, řadit nebo kdy a jak brzdit? Na tyto otázky zkusíme nalézt odpovědi.

Jak správně co nejefektivněji šlapat?

Kruhové šlapání je mezi cyklisty rozšířený termín. Jak už samotný název napovídá, je to opravdu šlapání do kruhu – na první pohled tedy nic vůbec složitého. Pohyb nohou při jízdě na kole však většinou není zcela ideálně kruhový, což jezdci zbytečně ubírá energii a pohyb je tak méně ekonomický. Proto je dobré myslet na správný styl šlapání, vynechávat zejména nejrůznější nekruhové pohyby.

Úhel v kotníku - mezi nohou a chodidlem - by měl být neustále v úhlu mírně větším než 90 stupňů. Při šlapání se pohybuje zejména kyčel a koleno, kotník naopak minimálně. Větší sklápění špiček nebo naopak prošlapávání je zbytečná ztráta energie. Při šlapání by měl přenos síly být způsoben pouze přes podrážku boty, tedy tlačit bychom měli na pedály hlavně shora.

V případě, že nechcete mít nohy jako vzpěrač, zkuste šlapat spíše frekvenčněji, tedy svižněji a méně „na sílu“.

Volte vhodnou volbu převodu

Plynulý pohyb zajistí také rovněž volba převodu – v případě příliš těžkého budete mít tendenci šlapat trhaně, u příliš lehkého budete zase při vysoké kadenci "poskakovat na sedle".
Většina dnes provozovaných kol „vlastní“ určité množství převodů, proto je vhodné je při jízdě samozřejmě využívat. Vhodná volba převodu ušetří energii vloženou do šlapání, ale také uleví úponům a šlachám. V případě, že nechcete mít nohy jako vzpěrač, zkuste šlapat spíše frekvenčněji, tedy svižněji a méně „na sílu“. Toto upozornění je vhodné hlavně pro cyklistky, aby se na nich cyklistika nepodepsala jinak, než očekávají.

Jak a kdy správně brzdit a včas zabrzdit?

Určitě si všichni z dětství pamatujete, jak vás všechny bavilo na kole "smykovat". To dnes bez problémů zvládnete i s jakoukoliv dobře seřízenou zadní brzdou bez ohledu na to, zda se jedná o klasickou ráfkovou nebo kotoučovou brzdu. Brzdění smykem je ale nevýhodné podobně jako prošlapávání pat při šlapání. Kromě opotřebení pláště také prodlužujete dobu brzdění, což nemusí být vždy zcela bezpečné.

V případě použití pouze přední brzdy může při ostřejším stisknutí brzdové páky dojít k nechtěnému "opuštění kola".

Při klasickém brzdění je vhodné brzdit oběma brzdami a rozložit tak brzdnou sílu na obě kola. V při brzdění pouze zadní brzdou dojde k přechodu z brzdění do smyku, v případě použití pouze přední brzdy zase může při ostřejším stisknutí brzdové páky dojít k nechtěnému "opuštění kola" směrem přes řídítka.

Před sezonou neváhejte nad seřízením

Před každou cyklistickou sezonou by každý měl nechat seřídit své kolo v odborném servise. Za cenu, která rozhodně není nikterak závratná, dostanete nejen jistotu bezpečnosti, ale také se po správném seřízení na kole rozhodně méně nadřete.