Zadlužené děti: Školáci neumí hospodařit s penězi, každý pátý už měl problém vrátit půjčku

Děti někdy nemají ani ponětí, do čeho se vlastně pouští a jaké to může mít následky
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Polovina dětí ve Středočeském kraji má zkušenost s dluhy. Mnohé už se setkaly i s problémy s jejich splácením. Hospodaření s penězi dělá školákům velké potíže. Jak moc velký problém to pro budoucnost je a co se s tím dá dělat?

Většinu peněz získávají děti na druhém stupni základních škol i jejich vrstevníci z víceletých gymnázií od rodičů či prarodičů. Více než polovina středočeských dětí dostává pravidelné kapesné. Třetina si navíc vydělává domácími pracemi. Vyplynulo to z reprezentativního průzkumu, který mezi dětmi v regionu provedla pro Českou spořitelnu agentura Millward Brown.

Třetina dětí se zadlužuje opakovaně

Průzkum zároveň ukázal, že děti s penězi často nevyjdou. Tři čtvrtiny středočeských dětí znají situaci, kdy si všechno utratily, a přesto by si rády něco koupily. "Přibližně polovina dětí tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. 31 procent se zadlužilo dokonce opakovaně," upozorňuje na výsledky průzkumu mluvčí zmíněného bankovního ústavu Filip Hrubý. Většinou si podle něj děti půjčují od kamarádů. Zkušenost s tím mají dvě třetiny respondentů. "Každé páté dítě zažilo situaci, kdy mělo problém půjčené peníze vrátit."

Letos se do Abecedy peněz zapojí přibližně 70 nových základních škol. V následujících letech se projekt bude postupně rozšiřovat. V každém školním roce by mělo být osloveno zhruba 3,5 tisíce dětí ze všech regionů. Mimo jiné nyní programem procházejí školy z Příbrami, Kladna, Kutné Hory nebo Poděbrad.

Dluhy naštěstí nejsou pro české děti běžným řešením, ukázal také průzkum. Pokud nemají zrovna naspořeno, a touží si něco koupit, vybere si necelá polovina středočeských školáků jinou, levnější alternativu. Každý desátý pak přemluví k nákupu rodiče a zhruba 38 procent dětí se s rodiči domluví na spolufinancování. "Každé dvacáté se rozhodne peníze postupně ušetřit," doplňuje výsledky regionálního průzkumu Filip Hrubý.

Více než třetina z dotazovaných středočeských dětí uvedla, že má běžný účet v bance. Každé osmé má zkušenosti s výběrem z bankomatu, každé desáté pak vyzkoušelo platbu kartou v obchodě. Platbu kartou na internetu už provádělo 5 procent dětí. Naopak více než polovina středočeských dětí má zkušenost pouze s hotovostí.

Školáci se učí, jak zhodnotit kapitál

Průzkum potvrdil, že finanční gramotnost dětí roste s věkem a že děti se učí velmi rychle. Hlavním zdrojem informací z oblasti financí jsou pro ně stále rodiče, roste ale význam školy, spolužáků a sociálních sítí. I proto spustila Česká spořitelna projekt Abeceda peněz. "Naší ambicí je zvýšit finanční gramotnost u všech žáků základních škol v celé republice. Proto také usilujeme o oficiální akreditaci ministerstva školství programu Abeceda peněz," doplňuje Filip Hrubý.

V rámci několikaměsíčního programu se v Abecedě peněz školáci seznamují se světem byznysu, učí se plánovat své finance a nové znalosti postupně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí do praxe. Děti během několika měsíců vybudují vlastní firmu, stanoví si obchodní cíle i strategie a společně usilují o jejich naplnění. Na závěrečném jarmarku, který je přístupný veřejnosti, se pak pokouší vydělat své první peníze.

Celkem se v loňském pilotním ročníku do Abecedy peněz zapojila téměř dvacítka základních škol z celé republiky. Jarmarky jim vynesly dohromady 350 tisíc korun, které děti použily obvykle na výlety a zábavu či charitativní činnost. Čtvrťáci z Jihlavy například poslali peníze indickému chlapci, kterého škola adoptovala na dálku a jemuž peníze pomohou financovat školné. Domažlické děti pak věnovaly peníze na podporu chlapce s mozkovou obrnou, písečtí páťáci podpořili zvířecí útulek.

Bolesti hlavy, páteře nebo skolióza: Školáci mají stále častěji problémy s držením těla. Více čtěte zde.