Modré zóny Středočeský kraj neřešil!

Díry nevadí, hlavně, že jsou modré čáry
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Parkování – noční můra jak Pražanů, tak Středočechů. Co se děje? Co všechno Středočeský kraj podcenil, když se proti zónám žádným způsobem neohradil? 

Pro Pražany vyvstal neřešitelný problém, když městské části začaly zavádět modré zóny. V Praze 5 a 6 už platí. Žádný výhra to ale není. V případě, že v příslušné městské části máte trvalé bydliště, zaplatíte většinou něco kolem 1 200 korun. Pokud jste pouze abonenti (tedy majitelé bytů), stojí vás tahle sranda povětšinou 6 000 korun. A co Středočeši, myslel někdo i na ně?

Původně Praha hovořila o tom, že chce zamezit parkování Středočechů v okrajových částech Prahy tak, aby místní měli své místo pod sluncem jisté. Původní myšlenka se ale jaksi vytratila,  a tak místo jistého parkovacího místa jen budou místní i přespolní krmit obecní kasičky.

Středočeši, kteří denně dojíždí do Prahy za prací, zaplatí různé částky. Například v Praze 7 je to 15, 20 a 30 korun. To na osmičce bude hodina parkingu dražší. Tady dáte 20 a víc korun podle toho, ve které části zrovna potřebujete nechat auto. Karlín a Libeň jsou dražší, Kobylisy a Ládví levnější.

Tak to vypadá v Praze 8! Modré zóny: V Praze 8 nevědí, kolik vlastně mají parkovacích míst

Nebyl by to celé až tak veliký problém, kdyby v těchto městských částech byla záchytná P+R parkoviště. Ta však na mnoha místech jsou přeplněná a nebo chybí úplně. Lidé po nich přitom volají. Podle Martina Kupky (ODS) by normální postup měl být takový, že Praha ve spolupráci s krajem nejprve nachystají potřebnou kapacitu parkování například v podobě parkovišť P+R, a pak teprve zavedou modré zóny. Opačný postup míří podle něj proti všem dojíždějícím, zkomplikuje denní dojíždění do metropole a vykopává zbytečné příkopy mezi Prahou a středními Čechami.

Parkoviště typu P+R (park + ride) "zaparkuj a jeď" bývají umístěná v blízkosti městské hromadné dopravy, aby lidé přijíždějící do hlavního města mohli přesednout na autobusy či přímo na metro. V současné době P+R, která se nacházejí u stanic metra, najdete na Černém Mostě, v Depu Hostivař, Holešovicích, Chodově, Ládví, Letňanech, Nových Butovicích, Opatově, Radotíně, Rajské zahradě, Skalce, Zličíně. U vlakového spojení se nachází parkoviště v Běchovicích a Radotíně.

Je tak jasné, že parkoviště tohoto typu nabyla na důležitosti se zavedením modrých parkovacích zón na Praze 5 a 6, protože Středočeši dojíždějící do hlavního města za prací rázem mají velké problémy s parkováním. Navíc se zóny budou i nadále rozšiřovat, Praha 8 je uvede do provozu v říjnu letošního roku, o jejich vzniku vyjednává i Praha 4 a 9. A přestože se o jejich zprovoznění debatuje již pěknou řádku let, parkoviště P+R nejsou v podstatě nikde. A co na tuto problematiku říká veřejnost? "Myslím, že modré zóny nic nepřinesou, pro nás jsou to peníze za parkovací místo, které ve finále nemáme jisté. Nemáme jisté ani to, jestli auto ráno najdeme před domem. Myslím, že parkoviště P+R by pomohla. Nevím ale, kde by se taková dala na našem sídlišti vybudovat,“ říká Martin Lukač z pražských Kobylis.

„Zcela jednoznačně současné vedení Středočeského kraje zaspalo v otázce zavádění modrých zón v městských částech Praha 5, 6 a 8. V současné chvíli prakticky není kde zaparkovat. Hejtman Petera tuto situaci začal „řešit alibistickým plácnutím do vody pouhé dva dny před zavedením systému modrých zón, o kterém věděl minimálně půl roku,“ pokračuje Kupka

Kolik kde bude stát hodina parkování? V Praze 8 dáte 40 a 60 korun. V Praze 7 - 15, 20 a 30 korun. V centru Prahy je to 20 a 40 korun. Rozdíly jsou to slušné.

Právě z tohoto důvodu považuje ODS za klíčové iniciovat ve spolupráci s pražským magistrátem výstavbu nových záchytných (P+R) parkovišť na důležitých dopravních uzlech v Praze i na území Středočeského kraje. Dneska už je ale v podstatě pozdě, na mnohých místech modré zóny platí nebo postupně začínají platit.

Pomoci Středočechům dojíždějícím do Prahy za prací, vzděláním či lékařskou péčí by mělo i zprovoznění přibližně 1 200 parkovacích míst v rámci tunelového komplexu Blanka. Tato parkoviště jsou již vystavěna, nicméně Praha zaspala s jejich uvedením do provozu a vedení Středočeského kraje by se mělo podílet na tom, aby byla tato parkoviště otevřena co nejdříve. „Skoro to vypadá, že Miloš Petera bude muset hledat nové sídlo kraje mimo Prahu, protože hlavní město svými novými předpisy (modré zóny, zákaz vjezdu kamionů do Prahy) prakticky vyhlašuje Středočechům válku,“ dodává Kupka.