Vlaková nádraží se chlubí knihovnami, zapojily se i Mokropsy

Vlaknihovna ve výklenku v Mokropsech
 

Od včerejšího rána se knihomolové pomějí i v Mokropsech. Na trase Praha - Beroun budou zanedlouho téměř všechna větší nádraží vybavená veřejnými knihovnami, a to bez nutné registrace.

Cílem knihoven na nádražích je zpříjemnit lidem cestu nebo čekání na vlak, ale také dát druhou šanci vyřazeným knihám a podpořit čtenářství. Můžete si vybrat jakoukoli knihu a odnést si ji s sebou na cesty bez registrace a poplatků.

Hand made vlaknihovna Mokropsy

"Knížku si klidně můžete vzít i domů a přečíst si ji v klidu v oblíbeném ušáku nebo na pivku na pláži. Pak ji buď vraťte, nebo do knihovny přineste jinou. Najdete tituly různých žánrů, beletrii, edukativní kusy, dětské knížky, ale i pár časopisů. Je-li tento koloběh pochopen a zachován, zůstává knihovna stále plná, s obměňujícím se obsahem," píší na Facebooku autoři vlastnoručně vyrobené "vlaknihovny" v Mokropsech.

I na druhém vlakovém nádraží v Černošicích se můžete těšit na nádražní knihovničku. Podle jedné z organizátorek je větší legrace mít knihovnu ve venkovních prostorách nádraží, aby byla lidem přístupnější. Knihy sice nejsou chráněné, ale v čekárně je přeci jenom často zavřeno. Projekt je momentálně ve schvalovacím kolečku Českých drah, který není vůbec jednoduchý.

Bára Veselá pořádá i zrovna probíhající Garage sales. „Nápad vznikl už loni na jaře. Viděla jsem, že lidé hodně nabízejí knížky za 5 korun. A říkala jsem si, kde ty chudinky asi pak skončí. A tak jsme s nimi naplnili první várku knihovny,“ uvedla autorka.

Další vychytávkou vlaknihovny v Mokropsech je „deštníkomat“.„Když vystoupíte z vlaku a zjistíte, že prší, můžete si půjčit i deštník. Druhý den ho vrátíte zpět. Dokonají tím svou službu polámané deštníky s jednou nožičkou a podobně,“ slibuje si od projektu Bára Veselá.

Sousedská knihovna v Řevnicích

S nádražní knihovnou na trati Praha - Beroun začali v Řevnicích již před rokem a půl. Vzhledem k tomu, že knihy si mají vyměňovat občané města, říkají regálu „sousedská knihovna“. Iniciátorem akce je hnutí Řevnická deska. Podle ní trvalo vyjednávání s Českými drahami o pronájmu plochy také několik měsíců.

V zimě bohužel často přijedou bezdomovci s vozíčkem, naházejí do něho knihy na topení.„Jinak si to žije vlastním životem,“ říká místní knihovnice.  Podobný regál jako na nádraží se nachází před budovou knihovny.

Dobřichovicích je od března umístěna v čekárně nádražní knihovna, která vznikla v rámci projektu „Kniha do vlaku“. Je tedy akcí Městské knihovny.

„Projekt funguje perfektně, i když je pravda, že knihy zatím spíše mizí. Doplňuji je dvakrát týdně, asi po 10 až 20 kouscích, a nechávám vždy volné místo na vrácené knihy. Naše zdroje jsou malé. Jedná se především o vyřazené tituly, občas i nové knihy, které do projektu někdo přinesl. Sponzor nám pak poskytuje časopisy,“ říká autorka projektu, dobřichovická knihovnice Veronika Krecbachová. Na nápad přišla asi před dvěma lety ve spolupráci s Národní knihovnou v Praze.

Kniha do vlaku na dobřichovickém nádraží

Kromě této veřejné knihovny na podobném principu funguje zhruba rok knihobudka v Dobřichovickém domku v ulici 5. května. I zde si můžete půjčit knihy bez registrace.

Od března je veřejná knihovna také na karlštejnském nádraží. Městys žádnou jinou knihovnu nemá. Ta původní, umístěná na obecním úřadě, byla v roce 2002 vytopena. „Na odbyt jdou hodně časopisy. Projekt funguje sám o sobě, v regále vždy nějaké knížky jsou, jen je občas srovnám,“ říká realizátorka Marie Rampasová, která se inspirovala v Řevnicích.

Berouně knihobudku teprve plánují, má být umístěna koncem června na autobusovém nádraží, od vlakového jakoby kamenem hodil. Předpokládaná výše nákladů je 30 tisíc korun, hrazena ze švýcarských fondů. Oproti nízkonákladovým projektům okolních nádraží půjde skutečně o repasovanou telefonní budku.  

Připojte se

Takže pokud vaše regály prostě praskají ve švech, nějakou tu knížku nebo časopis přineste do jedné z knihoven na trati. Ale pozor, velká množství (například při likvidaci pozůstalosti) nejsou vítána. Knihy by měly být umístěny vždy jen v knihovně k tomu určené, ne v bednách nebo na zemi. Omezením knihoven je tedy pouze její kapacita a případně otevírací doba čekáren.

 

Jak získat povolení na knihovnu na nádraží?

 

Vyjednávání o umístění knihovny na nádražích a stanicích je celkem obstrukce. Pochopila jsem jen, že pokud je to venku, mají to zatím České dráhy, a když mimo čekárnu, komunikuje se se SŽDC. Podala jsem žádost s 3D modelem a schvalovací proces začal loňský květen. Hotový byl v lednu. Město Černošice schválilo, že bude platit SŽDC nájem, asi tisíc korun ročně, což je také k pozastavení. Nyní nás čeká kolečko jednotlivými odbory ještě s černošickým nádražím. Doufejme, že bude rychlejší,“ s velkým nepochopením konstatuje Barbora Veselá z Černošic.

K umístění knihovny se musí vyjádřit řada odborných útvarů. K nádraží se vztahují nejrůznější bezpečnostní podmínky (jako hasiči) nebo jestli regál nikomu nepřekáží. Každé nádraží je jiné, má jinou dispozici, jiné únikové východy a všude se to musí samostatně řešit,“ řekl ČtiDoma Petr Štáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah.

„Nám hodně pomohla naše zastupitelka Hana Lacmanová, která pracuje na dráze. Věděla, s čím a za kým jít. Celá domluva s Českými drahami a jejími odnožemi trvala asi měsíc,“ prozradila Marie Rampasová z Karlštejna.

„Jednání s drahami mi trvalo celý rok, než se knihovna uskutečnila. Mají poměrně složitý systém, nádraží patří správci budov, nikoliv drahám. Měla jsem problém jenom se spojit s konkrétní osobou, která má naše nádraží na starosti. Původně se měl platit nájem, ale hodně knihoven, i z jiných krajů se bouřilo, že je tento nekomerční projekt v podstatě službou cestujícím a zútulnění prostředí. Tak proč by se za něj mělo platit? Uvidíme tedy, smlouvu ještě nemáme dořešenou,“ říká Veronika Krecbachová z Dobřichovic. 

 

Vše pod správou SŽDC

Během měsíce se dokončí prodej všech nádraží a zastávek Českých drah na Správu železničních a dopravních cest (SŽDC). „Převod se plánuje už asi tři roky. Na SŽDC tím přecházejí samozřejmě i všechny smlouvy,“ ujišťuje Petr Štáhlavský.

Změny také samozřejmě nastanou při optimalizaci trati Praha - Beroun a rekonstrukci jednotlivých nádraží.