Ruzyňské letiště se má změnit. Do čeho půjde 27 miliard a jak to zasáhne lidi kolem?

 

S trochou nadsázky by se dalo říct, že na Letišti Václava Havla nezůstane kámen na kameni. Nová vzletová a přistávací dráha, modernizace Terminálu 2, dvojnásobný počet odbavených cestujících a tak dále. To vše by se mělo postupně dít po roce 2020. Plány ambiciózní stejně jako cena 27 miliard korun! Je to ale reálná vize?

Ve spojení s pražským ruzyňským letištěm jsme si zvykli poslouchat hodně krásných slov. Bohužel většinou vyšuměly jako pára nad hrncem. Vzpomeňme třeba jen na "rychlodráhu", která měla s odbočkou na letiště končit v Kladně. Je toho však mnohem víc. Třeba o výstavbě nové vzletové a přistávací dráhy už se plká deset let. 

Prostě kam vítr, tam plášť. Jedna vláda modernizovat chce, další ne. Takže dát něčemu reálné obrysy je daleko těžší než jednou za pár let nakreslit a následně veřejnosti naservírovat parádní vizualizaci něčeho, co stejně zůstane jen na papíře a v počítači. Má cenu se vůbec vzrušovat, je tentokrát situace jiná?

Plány eroplány, nebo realita?

Neděláme si žádné velké iluze. Nicméně na druhou stranu je třeba férově přiznat, že představená vize vypadá opravdu krásně. Zásadní práce a tudíž i investice by měly proběhnout po roce 2020. Je tedy dost času zase všechno schovat do šuplíku a dělat, že nikdo nic neviděl. Jisté je jedno - prognózy o letecké dopravě hovoří jasně. Během následujících dvaceti let se vzdušná přeprava zdvojnásobí a čeká to zcela jistě i pražské letiště. Bylo by tedy fajn mít plán, který to dokáže akceptovat.

Pět milionů "nových" cestujících tak pro Ruzyň znamená rozšířit kapacity prakticky všeho. Od parkovišť, odbavovacích prostor přes dráhové systémy až po služby. "Proto jsme zpracovali rozvojové studie, které nám umožní tento postupný rozvoj uskutečnit," uvedl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř. Je evidentní, že bude opravdu nutnost modernizovat po etapách. Zavřít letiště na půl roku jako třeba silnici a dát tam smutného smailíka "musíme to opravit" není samozřejmě možné. 

Za loňský rok se na Ruzyni odbavilo rekordních 13 milionů lidí, současná kapacita pobere maximálně o dva miliony navíc. Ve střednědobém horizontu by to však podle Řehoře mělo být až 21 milionů lidí. Hlavním odbavovacím místem se má stát Terminál 2, který se v několika krocích předělá. Pojmout by měl pětasedmdesát stání pro letadla, momentálně je to padesát. Jen tahle "sranda" vyjde na devět miliard korun. Zhruba stejná částka se zaplatí za novou dráhu, dalších devět miliard spolkne Airport City (kanceláře, parkoviště a další zázemí). 

Právem ohroženi se cítí například obyvatelé Lysolají. Požadují, aby se ocitly v takzvaném ochranném hlukovém pásmu a nesměly tam být zásadně překračovány hygienické limity. 

Tady se to asi zadrhne

Zatímco do této fáze může vše šlapat jako na drátkách, s novou ranvejí bude nejspíš problém. Ta by sice kapacitu letiště zvýšila až na 28 milionů cestujících ročně, ale zásadně proti jsou některé pražské části. S jednou dráhou není podle Řehoře situace udržitelná přesto, že příklady ze světa by hovořily jinak. "Letadla v takovém případě krouží před přistáním dlouho ve vzduchu a čekají na povolení k přistání. To není cesta, kterou bychom chtěli jít."

Zní to všechno hezky, to je pravda. Nicméně až následujícíh několik let ukáže, jak moc vážně se všechno myslí. Neznámých je v celém projektu až příliš mnoho na to, abychom mohli začít jásat a těšit se na "nové" letiště. Ale co, třeba nás konečně někdo překvapí i příjemně...