Proč nebyla zřícená lávka v územním plánu? Soudruzi asi někde udělali chybu

Lávka se zřítila jako domeček z karet
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Zmatky, úmysl nebo jen podcenění? Zřícení lávky v Praze Troji vyvolává řadu otázek. Jednou z nich je, proč tato stavba vůbec nebyla v územním plánu hlavního města. Je možné, že soudruzi někde udělali chybu?

Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) odešle magistrátu podnět na změnu územního plánu na výstavbu nových lávek z Císařského ostrova do Troje. Institut počítá se vznikem dvou nových přemostění Vltavy. Lávka, která dosud sloužila pěším, se zřítila v sobotu odpoledne. Zraněni byli čtyři lidé. Praha každému z nich daruje po 50 000 korunách. Nejde však o odškodné, to se bude případně řešit až po vyšetření celého incidentu.

Budou dvě nové lávky

Praha nyní plánuje zavedení přívozu a dočasného přemostění. Příčina pádu není zatím známa. "Za institut zašleme podnět na změny územního plánu tak, aby byly co nejdříve zařazeny do projednání na zasedání zastupitelstva," řekl řekl ředitel IPR Ondřej Boháč. Císařský ostrov a Troju by měly nově spojit dvě lávky. První by stála na místě té původní zřícené. Druhá by pak byla o několik desítek metrů dále po proudu a lidé by se k ní dostali kolem staré čistírny odpadních vod v Bubenči.

V minulosti IPR navrhl stavbu ještě dalšího mostu, který by vedl přes severní špici Císařského ostrova. Ten by ale sloužil pro tramvaje, které by tudy jezdily z Podbaby přes řeku k zoologické zahradě a následně nahoru do Bohnic. Zda bude vybudován, zatím město nerozhodlo.

Původní Trojská lávka byla zprovozněna v roce 1984. V nyní platném územním plánu z roku 1996 ale zanesena není. Proč, není zcela jasné. Podle Boháče je možné, že vzhledem k tomu, že do územních plánů jsou obvykle zanášeny zejména plánované stavby, tak tehdejší plánovači nepočítali se změnami vztahujícími se k lávce a nezanesli ji do plánu.

Teď stavět nelze

Skutečnost, že lávka postavená v minulosti není v současném územním plánu, sama o sobě neznačí nic negativního. Rozhodně to neznamená, že například stavba nebyla v době vzniku v souladu s tehdejšími předpisy. Jiná situace je samozřejmě v případě, kdy nyní bude zřejmě nutné postavit nové přemostění. Takovouto novou stavbu nelze bez zanesení do územního plánu realizovat," potvrdil advokát společnosti Deloitte Legal Martin Bohuslav.

Praha nyní chystá kontroly a uzavírky některých mostů i lávek pro pěší, mezi nimi jsou například lávka přes Berounku v Radotíně nebo lávky pro pěší na železničním mostě mezi Podskalím a Smíchovem. S kontrolami začne i Praha 6. "Kontrola bude zevrubná, kromě přemostění silnic nebo železnic se dotkne například také vstupních mostků k Poliklinice pod Marjánkou, které jsou ve velmi špatném stavu," uvedl mluvčí radnice Ondřej Šrámek.