Primátorka se opřela do společnosti Uber: Nedělejte si z lidí legraci, respektujte zákony!

Není to tak dávno, co taxikáři zablokovali Magistrálu
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Pražská primátorka Adriana Krnáčová z hnutí ANO vyzývá společnost Uber, aby respektovala rozhodnutí evropského soudu a začala dodržovat platnou legislativu. Vyplývá to jejího z otevřeného dopisu. Co bude dál? Může to znamenat i konec společnosti minimálně na území hlavního města?

Koncem prosince rozhodl Soudní dvůr EU, že Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle místních zákonů zemí EU. Česká vláda loni zpracovala analýzu, podle které Uber neplní daňové povinnosti. Podle Uberu může mít rozhodnutí evropského soudu vliv na připravovanou regulaci, nikoliv na stávající situaci.

"Vyzývám společnost Uber, aby si přestala dělat z občanů, ale i celé České republiky legraci, a začala respektovat zákony," uvedla primátorka v dopisu. Z rozhodnutí soudu podle ní vyplývá, že Uber je taxislužba, což magistrát tvrdí dlouhodobě. Fakt, že vláda připravuje legislativní změny, které mají služby typu Uberu regulovat, podle Krnáčové v žádném případě neznamená, že firma může porušovat stávající pravidla.

Služba Uber je alternativou taxi. Lidé si přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu. Řidiči jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci ve vlastním autě. Partnerských řidičů je v Praze podle firmy kolem 2 000. Řidičů taxi je v Praze podle odhadů zhruba 8 300.

Když dodrží podmínky, ať fungují

Se samotným fungováním služby primátorka nemá problém. Ve většině evropských zemí podle ní služba funguje s profesionálními řidiči a zákonné normy dodržuje. "Pokud by Uber fungoval za stejných podmínek jako ve zbylých evropských zemích, problém by neexistoval," napsala primátorka.

Podle Uberu rozhodnutí Soudního dvora EU znamená pouze to, že si jednotlivé členské země mohou samy určit, jakým způsobem budou podobné služby regulovat. "Ve většině zemí EU již dnes fungujeme plně v souladu s místními dopravními zákony jako regulovaná dopravní společnost, ty však reflektují moderní digitální technologie a služby," řekla mluvčí firmy Miroslava Jozová.

Podle advokáta Jiřího Kindla, který Uber zastupuje, evropský soudní dvůr neřekl, že Uber je taxislužba. "Řekl, že Uber je služba v oblasti dopravy, a tudíž se na jeho regulaci ze strany členských států neuplatní směrnice o elektronickém obchodu, směrnice o informační společnosti a některá další ustanovení."

Prý neplní daňové povinnosti

V praxi to podle něj znamená, že členské státy mají volbu v tom, jak budou dopravní službu regulovat. "Ale soudní dvůr jim už neříká jak. To už závisí na národních předpisech," dodal. Judikát tak podle advokáta může mít mnohem větší vliv na regulaci, která se nyní připravuje. Ve vztahu k řidičům, který je z hlediska práva nejproblematičtější, se toho příliš nemění.

Z dosud nezveřejněné vládní analýzy sdílené ekonomiky v oblasti veřejné dopravy z loňského podzimu vyplývá, že Uber neplní daňové povinnosti, zejména placení DPH z poplatku Uberu a silniční daně. Navíc nezveřejňuje informace o řidičích, kteří pro něj pracují, což jim vytváří prostor k daňovým únikům. Analýza rovněž uvádí, že na trhu služeb hromadné přepravy osob nejsou zabezpečeny rovnocenné podnikatelské podmínky. Materiál také naznačuje, že řidiči Uberu jezdí na hranici ztrátovosti a jejich výdělek po odečtení všech nákladů mnohdy nedosahuje ani 100 Kč na hodinu.

Proti službě dlouhodobě protestují pražští taxikáři, kteří loni uspořádali několik protestů. Uber je podle nich nekalou konkurencí. Magistrát pravidelně provádí kontroly jak řidičů Uberu, tak klasických taxislužeb. V případě řidičů Uberu ukládá postihy v podstatě u všech kontrolovaných vozidel, protože neplní požadavky pro taxislužby, například viditelné označení nebo taxametr.