Důsledky brexitu: Ve hře je konec kolínské automobilky, tisíce lidí mohou přijít o práci

Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) je zásadním zaměstnavatelem v regionu. V poslední době se objevily spekulace o plánovaném ukončení spolupráce automobilky PSA a Toyota ve výrobě malých vozů. Mohou však přijít ještě horší zprávy související i s odchodem Velké Británie z EU. Co si o tom myslí starosta Kolína Vít Rakušan?

28.11.2018 - 15:00   |  
Až 2 500 lidí by mohlo přijít o práci
Zobrazit fotogalerii (3)

Podle francouzských médií to vypadá, že od roku 2021 bude ukončena spolupráce PSA Group s Toyotou na výrobě malých aut. Toyota by měla koupit podíl PSA v jejich společném závodě TPCA v Kolíně. Tam o tom však zatím oficiálně vůbec nic nevědí a tvrdí, že rozhodnuto zatím není vůbec nic. Ovšem podle listu Les Echos už je ruka v rukávě. Respektive naopak, "rozvod" je prý daný. Pro Kolín a jeho okolí by to nebyla dobrá zpráva.

Jasno snad bude brzy

Starosta města Vít Rakušan však nechce panikařit ani spekulovat. "Měli bychom mít v horizontu 14 dní jednání s TPCA, takže já zatím na ty spekulativní informace reagovat nebudu. My jednání máme, míváme je v pravidelných intervalech, vedení (automobilky) mělo zájem se setkat se staronovým vedením Kolína. Očekávám, že v průběhu těch 14 dnů dostaneme informace," má jasno poslanec hnutí STAN.

Jedno je jisté. Jakékoli ohrožení TPCA, které zaměstnává přes 2 500 lidí, není nic, čemu by se mělo tleskat. "My do toho nemáme příliš co mluvit, nicméně to, aby automobilka pokračovala, respektive aby tady stále byla vytvořena pracovní místa, to pro region rozhodující je. Jakýkoliv sociální otřes spojený s odchodem důležitého zaměstnavatele není příjemný pro žádný region," vysvětlil starosta.

Informace nemají ani odbory

"Já bych v tuto dobu skutečně počkal na oficiální informace a nemaloval čerta na zeď. Pro nás samozřejmě automobilový průmysl tradici má, ti lidé se to naučili v nejrůznějších pracovních pozicích, mělo by smysl, aby ta výroba tady pokračovala," doplnil Rakušan.

Tápání ve tmách zatím připomíná i informovanost odborů. Ani oni se prý zatím nedozvěděli nic, co by se dalo označit za zásadní zprávy. "Veškeré informace jsou z tisku, oficiální informace je taková, že zatím ještě není dohoda o budoucnosti," kroutil hlavou předseda odborové organizace KOVO Ivo Navalaný.

Závod se může prodat

Podle jeho názoru v této chvíli není možné odhadnout dopady, které by následovaly po ukončení spolupráce obou automobilek na TPCA. "Bavíme se o tom, co by se stalo za nějaké dva až tři roky. Hrozně záleží na tom, jaká bude situace na trhu s automobily, jaká bude pracovní situace tady v České republice, jestli bude krize, nebo bude pokračovat konjunktura."

Navalý ještě doplnil, že bude záležet na tom, zda v závodě zůstane jedna ze dvou automobilek, nebo se závod prodá jiné firmě. Bude-li v Kolíně působit jeden ze dvou současných partnerů, ovlivní počet potřebných pracovních míst to, jaké modely se budou v Kolíně vyrábět a v jakém množství. "Když budeme mít co vyrábět, budeme potřebovat všechny stávající zaměstnance, možná i víc. Nikdo ale neví, jaké modely se budou dělat a v jakých kusech," řekl Navalaný.

Roli sehraje i brexit

Na situaci může mít podle něj vliv také brexit. Na tom se shodli i ekonomové. Toyota by mohla po převzetí části kolínského závodu TPCA od PSA posílit své výrobní kapacity v EU po brexitu. Odchod Velké Británie z unie totiž může automobilce zkomplikovat vývoz aut vyrobených na britských ostrovech do Evropy. Toyota má ve velké Británii od roku 1992 dva výrobní závody.

Odbory podle Navalaného nemají na konečné rozhodnutí automobilek vliv. "My se samozřejmě snažíme v rámci ČR zajistit veškeré informace a veškerou budoucnost, ale toto je specifická situace, protože jde o dvě společnosti, každá matka sídlí někde jinde a opravdu je to na dohodě mezi těmi dvěma centrálami. My se bohužel už jen dozvíme výsledek. My jsme projekt, nejsme mateřský závod ani PSA, ani Toyoty," řekl Navalaný.

Automobilka vyrábí malé vozy Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330 000 vozů ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009.