Vláda jí znemožnila podnikat v kultuře, přesto kompenzace nedostane. Firma paní Štupákové je prý málo kulturní

Vláda uplatňuje metr, z něhož není nikdo moudrý. Podnikání zakázala, ale své rozhodnutí nijak nekompenzuje
 

Svou společnost vybudovala z ničeho a za posledních dvacet let se jí podařilo dostat se na špici ticketingových společností u nás. Kvůli pandemii koronaviru musela ale majitelka Ticket Art Praha Renata Štupáková ze dne na den podnikání zastavit. Ačkoliv doufala v podporu státu, který svými restrikcemi její podnikaní zmrazil, podle vyjádření státních úředníků nemá na program Covid Kultura II. nárok. Negativní byla odpověď i v případě programu Covid Kultura I. 

V rámci programu Covid Kultura II se sice rozdalo na 750 milionů korun, ne na každého se ale dostalo. Své o tom ví i majitelka Ticket Art Praha Renata Štupáková. Té sice od začátku roku 2020 klesly tržby z prodaných lístků na 25 procent, přesto podle úředníků ministerstva kultury nemá na státní dotaci nárok. Její firma podle jejich vyjádření není dostatečně kulturní. 

Jak je možné, že to nejde?

„Cílem Výzvy je poskytnout podporu formou příspěvku na činnost výkonným umělcům a odborným technickým profesím a dále podporu subjektům podnikajícím v oblasti kultury na marně vynaložené výdaje, které vznikly ve spojitosti s organizací kulturních akcí a vyvíjenou kontinuální činností v kultuře v období od 10. března 2020 do 31. prosince 2020 a byly v přímé souvislosti s mimořádnými opatřeními vlády limitovány, přesunuty nebo zrušeny,” píše se doslova ve výzvě Covid Kultura II. 

Jenomže smůla. Spousta věcí není tak, jak vypadají. „Stát nevyhověl žádné ticketingové společnosti, v první řadě nepovažuje prodej vstupenek za službu v oblasti kultury – byť nám na ně paradoxně zní i živnostenský list, a pak se jedná o relativně malý počet společností a obávám se, že nejsme dost vidět a slyšet,“ řekla Čtidoma.cz Štupáková.

Platit musí všechno dál

Je to prostě záhada. Podnikají v oblasti umění? Ano. Je program vypsaný na takové společnosti? Ano. Přesto (nejen) Štupáková neviděla od státu ani korunu.  

„Pomoc nepřišla od března loňského roku, což vzhledem k nákladům zhruba 1,3 milionu korun měsíčně bude jistě náš konec. Samozřejmě jsem snížila veškeré náklady na minimum, nicméně správa a údržba našeho softwaru, programování, support, serverhousing, hot line a správa a údržba prodejní sítě je taková částka, že se pod jeden milion korun měsíčně neumím dostat. Protože k tomu samozřejmě platím nájem, telefony, internet, leasingy, zaměstnance, účetnictví, právní služby a další výdaje,” popsala podnikatelka, která svou firmu založila před dvaceti lety a je jedinou ryze českou ticketingovou společností u nás.

Vláda zakázala, stát nepomůže

Náplní společnosti Ticket Art Praha, s.r.o., je předprodej vstupenek na kulturní, sportovní a společenské akce a má více než 600 prodejních míst po celé České republice. Za roky 2017-2019 přesáhla hodnota prodaných vstupenek společností 700 000 000 korun. Za rok 2020 to bylo vlivem současné situace necelých 25 %. Stát dal ale ruce pryč.

V zamítavém dopise z ministerstva kultury se paní Štupáková dozvěděla: „Žádosti není možné vyhovět, protože nesplňuje podmínky dle bodu č. 4. Výzvy č. 2 k Programu podpory podnikatelským subjektům v oblasti kultury postižených celosvětovým Covidem 19 způsobeného virem SARS-CoV-2 "Covid - Kultura", který stanovuje okruh oprávněných žadatelů o podporu pro podnikatelské subjekty, které mají jako svou hlavní činnost pořádání či zajišťování hudebních, hudebně dramatických, tanečních a divadelních projektů, jejichž primárním cílem je poskytnutí kulturní služby veřejnosti v oblasti Performing Arts, kterým byl státními orgány omezen výkon činnosti v oblasti kultury.” Jak je to možné? Je tedy tato firma málo kulturní, že nemá nárok na kompenzace přesto, že rozhodnutím vlády nesmí podnikat?

Lidé nám nadávají a chtějí peníze

Přitom paní Štupáková od března loňského roku vyřizuje desítky tisíc e-mailů, kdy jim klienti nadávají a požadují zpět vstupné. „Naše prodejní síť je tvořena z 90 % cestovními kancelářemi, které krachují také. A v neposlední řadě na nás útočí pořadatelé akcí, v jejichž zájmu je vstupné klientům nevracet. To vše děláme zdarma, neboť nám ze smluv provize za prodané vstupenky náleží až po odehraném představení,” vysvětluje Štupáková s tím, že v době, kdy obrat firmy byl doslova na nule, musela naopak investovat do softwaru, aby si klienti mohli sami na webových stránkách měnit vstupenky za poukázky. 

Ačkoliv udělala pro záchranu své společnosti maximum, nemusí to stačit. „Společnost jsem dotovala z financí, které jsem si sama za posledních 20 let vydělala a které jsem ve společnosti nechávala. Ale tyto finance bohužel po roce provozu docházejí,“ dodala pro Čtidoma.cz.

KAM DÁL: Jihoafrická mutace koronaviru už u nás klidně může být. A pokud ne, je to jen otázka času, tvrdí epidemiolog Maďar.