Když geniální programátor dostane kopačky, vznikne Facebook. Zuckerberg a začátek sociální revoluce

Mark Zuckerberg v roce 2004, když byl TheFacebook. com spuštěn na webu

Jen hrstka lidí dnes nemá profil na sociální síti zvané Facebook. Přes 2 miliardy uživatelů po celém světě možná ani neví, jak vznikl. Mladý programátor Mark Zuckerberg před 15 lety rozjel revoluci, která ho katapultovala mezi nejbohatší lidi planety. Zároveň však zapříčinil doslova revoluci. Přitom mu stačilo dát kopačky…

reklama

Samozřejmě jsou všechny začátky velkých projektů hodně těžké. Nejdůležitější je však nevšední nápad, který má potenciál změnit svět. Na ten Mark Zuckerberg přišel podnapilý a zhrzený. Dostal totiž kopačky a místo toho, aby se šel vybrečet do polštáře, sedl za počítač a začal programovat. Spontánní a primitivní nápad byl základním kamenem internetové revoluce. Vítejte na Facebooku.

FaceMash

Pomsta ženskému pokolení. Tak by se dala zjednodušit motivace Marka Zuckerberga, když usedl za stůl v pokoji harvardské koleje a začal programovat webové stránky s názvem FaceMash. Podařilo se mu napíchnout do databáze Harvard univerzity, aby z nich stáhl většinu fotografií studentek. Primitivní stránky jak obsahem, tak funkcí distribuoval po celém Harvardu.

Princip byl jednoduchý. Studenti měli porovnávat ze dvou fotografií studentek Harvardu, která z nich je přitažlivější. Mark Zuckerberg tak s pivem na stole začal psát první krůček k nesmrtelnosti. Pouze za první hodinu provozu FaceMash navštívilo 450 lidí a prohlídli si 22 tisíc fotografií. 

Aby toho nebylo málo, tak si odkopnutý Zuckerberg paralelně psal svůj blog, kde referoval o svých aktuálních myšlenkách. Nejdřív se svěřuje, že by fotografie studentů Harvardu porovnával s obrázky zvířat z farmy, ale systém, kde lidé vybírají atraktivnější dívky, nakonec zvítězil.

Klíč k úspěchu tkvěl v tom, že se jednalo o známé osoby z prostředí univerzity. Nešlo jen o neznámé tváře. To se také stalo předmětem vyšetřování a hlavním důvodem, proč byl FaceMash nakonec definitivně zrušen.

Dívky se zcela pochopitelně ohradily proti ilegálnímu zacházení s jejich osobou a Zuckerberg musel ustoupit. Ověřil si však zajímavý princip, na kterém následně začal budovat sociální síť, která doslova změnila celý svět.

TheFacebook.com

Devatenáctiletý Mark Zuckerberg se tak pustil do práce, vědom si obrovského potenciálu svého nápadu. Na začátku února roku 2004 byla spuštěna doména TheFacebook.com. Ta původně fungovala primárně na Harvardově univerzitě, ale velmi brzy se začala rozrůstat do dalších koutů USA. Univerzity jako Yale, Standford či Columbia ji začaly využívat pouhý měsíc po spuštění.

Zájem postupně roste neuvěřitelnou rychlostí a na konci roku 2005 je na změněné doméně s názvem Facebook.com 6 milionů uživatelů. Ne všechno však bylo v průběhu vývoje růžové a bez problémů. Hlavní konflikt iniciovala dvojčata Winklevossova. Ta s Zuckerbergem před spuštěním TheFacebook.com spolupracovala na podobném projektu, který nesl název Harvard Connection.

Zuckerberg dal však bratrům košem a založil si vlastní Facebook a o pár let později neuvěřitelně zbohatl. To samozřejmě nemohli přejít bez odezvy, a tak se dlouho vedl spor o tom, že jim celý nápad jednoduše ukradl. Čím se Zuckerberg u bratrů Winklevossových inspiroval, dnes není známo. Pravdu zahalila kompenzace ve výši 65 milionů dolarů (1,5 miliard korun) v mimosoudním vyrovnání.

Ať už byla pravda jakákoli, Zuckerberg dotáhl „svůj” nápad do dokonalosti. Jak už naznačuje samotný vznik FaceMashe, ale třeba i to, že v pouhých deseti letech se mu podařilo vytvořit první program pro komunikaci, který využívala jeho rodina a otec v zubní ordinaci, je a byl tvůrce Facebooku opravdovým géniem.

https://www.ctidoma.cz/clanek/osobnosti/kdyz-genialni-programator-dostane-kopacky-vznikne-facebook-zuckerberg-a-zacatek-socialni-revoluce-51924
reklama
#sociální sítě #vznik #FaceMash #Mark Zuckerberg #vývoj #Facebook
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.