Dálnice D3 ano, ale napřed chceme Pražský okruh
Výstavba dálnice D3 vzbuzuje v posledních letech emoce. Jsme připraveni na ještě větší nával kamionů na vjezdu do Prahy? Kraj dosud tlačil města a obce k souhlasu, to ale může být s novým vedením úplně jinak. Řada starostů, zastupitelů a lidí v obcích si myslí, že by bylo lepší dokončit obchvat Prahy. Na úsek dálnice D3 ale už vydalo Ministerstvo životního prostředí souhlasné stanovisko E.I.A.
Výstavba dálnice D3 zní skoro jako sen z pohádky. Výborná dostupnost z Prahy přes Tábor a České Budějovice, odtamtud co by kamenem dohodil do Rakouska. Praxe ale zdaleka není tak růžová, vlastně je úplně jiná. Na středočeský úsek dálnice D3 už bylo vydané souhlasné stanovisko Ministerstva životního prostředí, takzvané E.I.A. Momentálně probíhá příprava dokumentace pro územní rozhodnutí. Ředitelství silnic a dálnic předpokládá podání žádosti o územní rozhodnutí začátkem května 2017, zahájení stavebních prací v roce 2024 a zprovoznění v roce 2028.
Je tedy určeno, kudy trasa dálnice povede. Co se týče sjezdů z dálnic, zahloubení tunelů a mostů, to ještě není detailně vyprojektované.
Dálnice D3 povede kolem Jílového. Jak se na ni místní tváří?
"V době, kdy bylo možné rozhodnout o tom, zda dálnice půjde přes Posázaví nebo jinudy, byla jsem zásadně proti. Nyní už to je rozhodnuté na vyšších místech, je to ve vládním dokumentech územního rozvoje. Je to v takové fázi, že těžko zvrátíme toto rozhodnutí. Od té doby, co se dálnice přes deseti, patnácti lety projektovala, je to opradu obrovský posun proti tomu, jak vypadá dnes. Tehdy to bylo pět hrabaných tunelů, dneska jsou to dva ražené tunely. Je to tedy úplně jiná stavba. Netěším se na období stavby, bude to složité období. Ale stanovisko k tomu město nemá, jsou tu jak hlasy pro, tak hlasy proti. Nevidím, že by to bylo rozvášněné, jen od některých skupin Zelených," uvedla pro ČtiDoma.cz starostka města Jílové Květa Halanová.
Protichůdný názor na to má bývalý zastupitel Pavel Borský. "Část lidí v Jílovém se na dálnici těší, zejména ti, kteří tam mají pozemky, že by je eventuálně mohli zhodnotit. Osobně si myslím, že stavba dálnice D3 je poněkud nešťastná. Už teď, když jedete z Jílového do Prahy, je to ucpané, Benešovská je ucpaná hlavně kvůli sjezdu ze stávajícího dálničního okruhu. Když přibyde do tohoto uzlu dalších několik desítek tisíc aut, tak na tom bude doprava hodně špatně," vyjádřil se Borský.
Podobně jako Jesenice, i město Jílové dostalo od kraje podmínku: Vy budete souhlasit s výstavbou dálnice D3, my vám za to zafinancujeme vjezdy a silnice na dálnici ze státního fondu. "Podepsali jsme s krajem smlouvu o partnerství severního obchvatu z Radlíků do Lázní a já doufám, že se bude realizovat co nevidět," říká starostka Halanová. "Středočeský kraj bude dál pokračovat i na výkupech. Ty, které jsme vykoupili my, budeme kraji předávat podle smlouvy. Budu ráda, když i kraj naváže nové vedení na to, co jsme dohodli se starým a bude se starat o silnice druhé a třetí třídy, které jsou už tady připravené k opravě."
Propojení dálnice s Prahou začíná v Jesenici. Bez okruhu to nepůjde, říká starostka
Ačkoliv zní napojení na Prahu skvěle, ve skutečnosti by se dálnice D3 napojila na dosud nedostavěný Pražský okruh u Jesenice. Jak bylo řečeno, i na Jesenici vyvíjel kraj v minulosti nátlak, aby dala souhlas s výstavbou dálnice D3.
"Bylo nám sděleno, že práce na přípravě obchvatu Jesenice začnou až v případě souhlasného stanoviska k územnímu řízení pro stavbu D3. Teď, když kraj potřebuje souhlas Jesenice, tak si na nás vzpomněli i s obchvatem,“ říká starostka města Jesenice Radka Vladyková. Jedním dechem dodává, že je nezbytně nutné dokončení okruhu kolem Prahy, neboť z Jesenice momentálně nevede kapacitní silnice do hlavního města.
Starosta, zastupitel a radní Dolních Břežan Věslav Michalik se nechal slyšet, že dálnici D3 podpoří v okamžiku, kdy bude dokončen okruh kolem Prahy, dokončena dálnice ze Zbraslavi na Písek a dokončen železniční koridor do jižních Čech. "Teprve až se ukáže, že je dálnice D3 nutná pro zvýšení dopravní kapacity, nebudu jako starosta protestovat," dodal. "Pražský okruh podporujeme, aby byl dostavěný co nejdříve," říká starostka Jílového. "Pro nás by bylo výhodné, aby sjezd u Břežan fungoval a dalo se z něj sjíždět, protože to působí problémy přímo u Jesenice v nájezdech. Pak je třeba vyřešit vstupy do Prahy, možná Vesteckou spojku, protože Vídeňská je přetížená," vysvětluje.
Striktně proti dálnici je například iniciativa Alternativa středočeské D3. Jak se k tomu postaví nové vedení kraje, to je zatím ve hvězdách. Doufejme, že to dopadne dobře.