Praha posílí spoje na letiště. Co slibovaná rychlodráha nebo prodloužení metra A?

Cestujícím se snad konečně uleví, natřískané autobusy nejsou nic moc
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Pražský magistrát od 1. dubna 2018 posílí o dva spoje autobusovou linku 119 z Veleslavína na Letiště Václava Havla. Důvodem jsou přeplněné vozy MHD. Pomůže to ale nějak výrazně a kolik to bude metropoli stát? A co sliby, které vedení města vypouští dlouhodobě?

Náklady na posílení provozu vyjdou letos asi na šest milionů korun. Do budoucna by měl dopravní podnik (DPP) nakoupit velkokapacitní autobusy až pro 200 cestujících, vozy v minulosti na lince již testoval. MHD na letiště se potýká s dlouhodobými problémy, s výstavbou rychlodráhy nelze počítat před rokem 2029.

"Posílením provozu se zřídí návaznost všech spojů linky 119 na metro A nejen v letních měsících, ale v průběhu celého roku, vyjma období mezi 07.00 až 08.00, kde by již další zkrácení intervalu narazilo na limity infrastruktury," píše se v dokumentu, který schválili pražští radní.

DPP provozuje více než 1 100 autobusů s průměrným stářím devět let. Náklady podniku na provoz autobusů v rámci pražské integrované dopravy činí ročně zhruba čtyři miliardy korun.

Peníze se prý najdou

Peníze pro letošní rok vezme město z úspory hospodaření v loňském roce. Předpokládané náklady na příští rok odhaduje organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD, na 10,235 milionu korun. Celkové roční náklady na provoz linky 119 vzrostou z 50,3 milionu na 60,5 milionu korun.

Vedení města loni uložilo Ropidu a DPP, aby projednaly nákup velkokapacitních autobusů. DPP dosud výběrové řízení na jejich pořízení nevypsal. Loni podnik testoval belgický autobus Van Hool AGG300. Do autobusu se vejde téměř 200 cestujících. V běžných kloubových autobusech to je zhruba o třetinu méně. Celková délka je 24,79 metru a cena 4,5 milionu korun, což je zhruba třikrát více než cena běžného vozu.

Bude slibovaná rychlodráha?

Na ruzyňské letiště by v budoucnu měla vést z centra rychlodráha. Podle dokumentu, který dnes radní schválili, ale nelze výstavbu očekávat před rokem 2029. Investorem stavby je stát. Vedení města nedávno oprášilo myšlenku prodloužit na letiště trasu metra A. S tím počítala Praha již před deseti lety, nakonec od toho ale ustoupila a ukončila jej v Motole. Není to ale jen další planý slib? Na letiště je možné jet kromě Veleslavína také od stanice metra B Zličín.

Vedení města rovněž schválilo zavedení nové linky 216 ze sídliště Sídliště Baba přes Bořislavku do zastávky Na Pískách. Takzvaná midibusová linka vyjde na 603 400 korun. Linka bude zatím jezdit ve zkušebním režimu od 3. dubna do 29. června, a to pouze v pracovních dnech v intervalu jedenkrát až dvakrát za hodinu.

Letiště Vodochody: Chystají žalobu do Štrasburku, kdo je proti rozšiřování? Čtěte zde.