Jak počítač porazil lidskou mysl. Šachový mistr světa byl zostuzen geniální technologií

Garri Kasparov se musel v první partii s Deep Blue sklonit před počítačem
 

Jedná se patrně o jeden z nejdůležitějších milníků ve vývoji moderních technologií. Slavný šachový mistr světa Garri Kasparov byl poprvé poražen počítačem. Jednalo se o symbolickou výhru stroje nad člověkem. Byť se jednalo o jednu partii, svět už nebyl nikdy stejný jako předtím…

Hluboká rána do ješitnosti lidského rozumu. Tak by se poněkud literárně dalo vyjádřit první vítězství počítače s názvem Deep Blue nad geniálním šachistou Garri Kasparovem. Stalo se tak 10. února roku 1996 a i když nakonec slavný ruský šachista zvítězil ve zbylých partiích, jednalo se o opravdovou technologickou revoluci. Čím byl počítač Deep Blue tak výjimečný?

Miliony za sekundu

Lidský mozek byl do té doby nedotknutelný. Společnost a lidská civilizace brala za samozřejmost, že není dokonalejší “počítač”, než je právě mozek člověka. V mozku je totiž sto tisíc miliard nervových buněk, podobně jako hvězd v celé naší galaxii. Poslední vědecké výzkumy hovoří o tom, že hraní počítačových her mozek cvičí kvůli vjemům, které musí hráč řešit v jeden moment najednou. 

Garri Kasparov byl však prvním géniem, s kterým spíše cvičil právě počítač. Velký zápas člověka a stroje se odehrál od 10. do 17. února roku 1996. Počítačová firma IBM vytvořila šachový superpočítač jménem Deep Blue. Jeho předcházející typ Deep Thought takovou díru do světa neudělal, ale pravděpodobně by bez jeho nástupce neučinil z Garriho Kasparova nerudného a pokořeného hráče. 

Jeho schopnosti byly opravdu unikátní. Deep Blue dokázal vyhodnotit až 200 milionů postavení figurek na šachovnici za sekundu. Výpočetní technika tak konkurovala směle geniální lidské mysli. 

První vyhrání z kapsy vyhání

Byť se jedná o zlomový okamžik, je nutné uvést tento souboj do celého kontextu. Deep Blue vyhrál první partii, ale celkovému vítězství se ani nepřiblížil. Hrálo se celkem šest partií, první vyhrál Deep Blue, další dvě skončily remízou a další tři partie zvítězil Kasparov. Nakonec tak člověk porazil stroj, ale s odřenýma ušima. 

Superpočítač vytvářeli zaměstnanci IBM už od roku 1989, a to s algoritmem, který má pomoci porazit šachové velmistry. To se jim podařilo až se zlepšenou verzí počítače o rok později, kdy Kasparov prohrál. Sám však porážku nepřijal a osočil zaměstnance IBM z podvodu. 

KAM DÁL: Největší hvězda komedie vyhnána z USA. Chaplina se báli jako nebezpečného komunisty