Konec prokrastinace: Když má rozum navrch nad emocemi

Autora bestselleru Konec prokrastinace jsme potkali v rámci Summitu týdne podnikání.
 

Prokrastinace je symptomem dnešní doby. Jaké jsou její příčiny? Prozradíme i metody, jak s prokrastinací bojovat, o které se s námi podělil autor známé knihy Konec prokrastinace.

Pro chronické prokrastinátory přinášíme dobrou zprávu. Prokrastinace má řešení! Výše citovaný Petr Ludwig dokonce napsal o skoncováním s prokrastinací celou knihu. My jsme navštívili alespoň jeho přednášku a odnesli si z ní následující.

Nenechat se ovlivnit okolím

Prokrastinace není odpočinek. Čas vyhrazený k odpočinku potřebuje každý z nás. Pokud si po pracovním dni pustíte před spaním seriál, neprokrastinujete, nýbrž odpočíváte. Pokud se na seriál díváte, protože se vám nechce pustit se do pracovního úkolu, prokrastinujete. Prokastinace není ani lenost. Lenoch nepracuje, protože nechce pracovat. Prokrastinátor práci pouze odkládá a poté trpí výčitkami, že strávil hodiny neproduktivní činností.

V minulosti lidé prokrastinací netrpěli z jednoduchého důvodu. Nebyl na ni čas! Po patnáctihodinové směně v továrně zkrátka nikdo neměl sílu prokrastinovat. Dnes je to jiné. Obklopeni možnosti jsme svíráni rozhodovací paralýzou. Nevíme, jaké si vybrat auto, partnera, zaměstnání…

Jenže cestou z celého kolotoče odkládání a dohánění všeho na poslední chvíli je právě osobní vize. Když je to, co konáme v souladu s naší osobní vizí, dostáváme se do stavu, kterému psychologové říkají flow. Flow je opakem prokrastinace. Jedná se o stav, kdy jedince daná činnost zcela pohltí, až zapomene vnímat čas. Možná se vám to stalo při sledování dobrého filmu nebo hraní oblíbeného sportu. Cílem je přenést flow do našich každodenních činností.

Z toho důvodu bychom však měli mířit za tím, co skutečně chceme my sami, nikoliv to, co po nás chce okolí. Petr Ludwig proto doporučuje vyhradit si na přemýšlení o osobní vizi dostatek času a sepsat vše na papír. Takhle se naše vize neztratí v myšlenkách všedního dne a nebude zapomenuta.

Rozhodování dle emocí je snadné, ale dlouhodobě boří naši snahu

Petr Ludwig se narodil v Pardubicích. Po absolvování gymnázia v Pardubicích vystudoval Fakultu informačních technologií VUT v Brně (Ing.). Při studiu založil společnost LifeWeb, která se později přejmenovala na GrowJOB institute. Současně studoval i na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 2013 mu vyšla kniha Konec prokrastinace. Petr Ludwig píše články, konzultuje a přednáší pro veřejnost.

Jediným důvodem, proč nás atakuje prokrastinace, není pouze hodně volného času a svoboda volby. Problémem je, že se velmi často rozhodujeme dle emocí a vzápětí používáme rozum k tomu, abychom si svou volbu ospravedlnili. Přesně tohle zažívá například dietář, před kterého postavíte tabulku čokolády nebo kuřák zapalující si s tím, že tahle cigareta bude přesně tou poslední.

Rozdíl mezi těmi, kteří po čokoládě sáhnout a následně i od diety upustí, protože se jim to děje opakovaně, a těmi, kteří odolají, je v seberegulaci. Seberegulace není ničím jiným než schopností poručit si a umět se poslechnout. Dobrá zpráva je, že vůle se dá posilovat a k cíli se nejjistěji dostanete po malých krůčcích. Děsí-li vás představa, že ze dne na den omezíte veškeré sladkosti, můžete jejich množství snižovat postupně. Stejný postup můžeme aplikovat i do pracovního života a řešení nepříjemných nebo na první pohled příliš složitých úkolů.

Osobní vize a seberegulace jsou vznešené pojmy, ale jak se reálně dokopat k tomu, co se nám v danou chvíli opravdu nechce? Techniky překonávání sebe sama, díky nimž si přestanete říkat "udělám to zítra", představujeme ve druhém díle vycházejícím z přednášky Petra Ludwiga Konec prokrastinace: Buďte hrdinou všedního dne.

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru