Neverbální signály na pohovoru

Působí na vás muž na obrázku sebevědomě? Nebo spíše nervózně?
 

Řeč těla je stejně důležitá jako to, co říkáte ústně. K sebejistému dojmu přitom potřebujete dodržovat jen několik zásad.

Životopis jste vytříbili do posledního detailu. Oblékli jste se co nejvhodněji vzhledem k typu pozice i panujícímu počasí. A především jste si zjistili maximum informací o firmě, do které nastupujete. Nyní jen čekáte na osobní schůzku, abyste mohli zazářit. Víte však, jak svoje kvality podpořit řečí těla?

Na jakou část židle se posadit?

Nejste doma, zapomeňte tedy na pohodlí. Ničím si nezkazíte dojem efektivněji než tím, že se rozvalíte na židli. Doporučení jak se správně posadit se přitom poněkud liší podle pohlaví.

Muž by se měl usadit co nejvíce dozadu, ale výrazně se neopírat. Žena naopak přenese těžiště dopředu a zadní strany židle se zády nedotýká vůbec.

Pokud vás posadili za stůl, zkuste si jeho desky nevšímat. Nedokážete-li si pomoci, v žádném případě se neopírejte lokty o stůl. Nejenže je to faux pas, čím víc se opíráme, tím víc vtahujeme hlavu mezi ramena. Na sebevědomém vzezření to nepřidá. Toleruje se opření v rozmezí zápěstí a poloviny loketní kosti.

Opatrně s nohou přes nohu

Nohy bychom měli mít zásadně u sebe. Pro ženy platí toto pravidlo vždy, i když si obléknou kalhoty. Muži mohou sedět méně křečovitě.

Měli bychom se však dvakrát rozmyslet, než přehodíme nohu přes nohu. Úkon musí být proveden decentně. V případě, že na sobě máte příliš krátkou sukni nebo horší obuv, si takto raději nesedejte vůbec.

I muž by měl při přehazování nohy přes nohu přemýšlet. Jednak je potřeba si rozmyslet, zda máte správnou délku obleku, aby nohavice nevystřelila střelhbitě vzhůru. Rovněž se nehodí mít přehozenou nohu příliš vysoko.

Kam s rukama

Ruce na začátku pohovoru složte do klína. Mějte je v něm však položeny přirozeně. Křečovitého držení prstů si bystrý personalista všimne. Případně se můžete decentně opírat o desku stolu, jak jsme popsali výše.

Jakmile se dostanete ke slovu, zapojte ruce do hovoru. Přiměřená gestikulace vám dodá energičnost. V očích budoucího zaměstnavatele byste měli vypadat dostatečně zapáleně pro danou pozici. Nepřehánějte však práci s rukama do rozmáchlých gest. Teatrálnost na reprezentativním dojmu nepřidá, pokud se neucházíte o místo v divadelní společnosti.

Zdroj: s využitím knihy Malá kniha etikety pro manažery od Ladislava Špačka