Válka světů, která vyvolala strach a paniku. Lidé věřili, že útok mimozemšťanů je skutečný

Jak moc jsou lidé důvěřiví vůči sdělovacím prostředkům, vidíme dodnes. Internet plný fake news a konspiračních teorií však zdaleka nedosahuje efektu, který způsobil slavný režisér Orson Walles rozhlasovou adaptací amerického románu Válka světů od H. G. Wellse. Lidé totiž uvěřili, že poslouchají opravdový útok Marťanů…

16.07.2019 - 15:00  
Orson Walles pod palbou novinářů se omlouvá za způsobenou paniku
Zobrazit fotogalerii (3)

Přestože na začátku programu bylo jasně řečeno, že se jedná o adaptaci populární knihy, tak celé hodinové vysílání způsobilo neuvěřitelný poprask. Když se tak 31. října roku 1938 rozezněla na rádiových vlnách autentická dramatizace Války světů, lidé začali panikařit a ve strachu utíkali ze svých domovů. Někdo si prostě vysílání naladil později a netušil tak, že se jedná o rozhlasovou hru. 

Nutno dodat, že velký díl zodpovědnosti leží na straně legendárního režiséra a novátora Orsona Wallese, který v pouhých 23 letech dokázal svým pojetím vytvořit opravdu autentické dílo, u kterého se nelze divit, že zafungovalo natolik realisticky. 

Zvláštní vysílání

Jméno Orsona Wallese si později spojujeme hlavně s kinematografií. Na svou dobu totiž vytvořil kultovní a v mnohém revoluční film Občan Kane. Skandálně se proslavil již o několik let dříve. Už ve svých 23 letech dostal příležitost adaptovat populární knihu Válka světů a k celému poprasku přispěl originální způsob, jak byla hra prezentována. 

Přestože bylo na začátku první části vysílání jasně řečeno, že se jedná o dramatizaci knihy, tak celková struktura naváděla k tomu, že v lidech vzbuzovala strach a nejistotu. Orson Walles totiž přišel s nápadem, že celou hru nebudou pouštět v celém hodinovém pásmu, ale formou zpravodajství budou postupně přerušovat standardní hudební vysílání. 

Hra byla odvysílána americkou rádiovou stanicí CBS přesně 31. 10. 1938, což je datum, kdy v knize mimozemšťané napadnou planetu. Autenticita tedy na prvním místě a evidentně fungovala nadmíru dobře. 

První hoax

Dnes jsme na podobné události a dezinformace zvyklí, ale v roce 1938 byla společnost ještě více důvěřivá, než si vůbec dokážeme představit. Kontakt obyčejných občanů s technologiemi, které někdo využívá tak kreativně jako v tomto případě Orson Walles, si jednoduše říká o malér a ten se také naplnil. 

Welles se inspiroval tím, jak v tehdejší době o tragických událostech informovalo rádiové zpravodajství, a tak celý příběh a obsah knihy představil jako živé vstupy redaktorů, kteří popisují aktuální atak Marťanů, ale divák si také mohl poslechnout rozhovor s expertem na konkrétní témata. 

Vysílání začalo tím, že astronomové pozorovali divné úkazy na Marsu a že na Zemi dopadl záhadný a neznámý objekt. Většina posluchačů na Válku světů přeladila ve chvíli, kdy rozhlasová hra popisovala, jak mimozemšťané vystupují z létajícího talíře. To mezi lidmi vzbudilo paniku, která však v realitě nebyla tak enormní, jak tehdejší tisk popisoval. 

V některých konspiračních teorií se totiž popisuje, jak důvěřiví občané rychle balili svoje věci, aby se co nejrychleji uklidili do bezpečí. Stejně tak vznikly informace o sebevraždách a podobně nesmyslných pomluvách, které měly za cíl spíše jen pomoci nafouknout vznikající bublinu kolem autentické dramatizace Války světů. 

Likvidace konkurence

Hned druhý den se na tiskové konferenci musel Orson Walles celé americké společnosti omlouvat. Režisér odvedl opravdu geniální dílo, které mělo za následek to, že stovky lidí opravdu získaly dojem, že mimozemšťané útočí na planetu. 

Novináři Wallese vůbec nešetřili a někteří dokonce volali po zvláštním zákonu, který by omezoval rozhlasové vysílání. Motivace většiny žurnalistů byla pomoci zlikvidovat nově vznikající konkurenci. Welles dostal také zvláštní otázku, jak ho napadlo mást veřejnost falešnými zprávami. Ten zcela logicky odpověděl, že je to zcela normální v rozhlasových dramatech a na divadle. 

Žádný omezující zákon nevznikl a rozhlasová hra Válka světů definitivně vstoupila do historie, včetně poněkud nafouknutého fenoménu paniky a strachu, který kolem ní vzniknul.