České umělecké dílo, které vyvolalo skandál v Bruselu. Naše předsednictví v Radě EU opepřil známý provokatér

Entropa Davida Černého, Krištofa Kintery a Tomáše Pospiszyla
  |   komentář

České předsednictví v Radě Evropské unie odstartovali, ale není tomu poprvé, co se formálně naše země postavila do čela vedení v Bruselu. S titulkem, že to Evropě osladíme, jsme sebevědomě vkročili do nové role, která přinesla jednu velkou černou kaňku v souvislosti s pádem Topolánkovy vlády. To ovšem nebyla jediná kontroverze, s kterou naše země do Bruselu přišla. Vzpomenete si na umělecké dílo Entropa? 

V Bruselu je tradicí, že předsednická země vyzdobí atrium budovy Justuse Luptiuse, kde sídlí Rada Evropské unie, nějakým uměleckým dílem. Většinou se ovšem jedná o nekonfliktní výtvory, jež odkazují na krajinu předsednické země.

V roce 2009 se ovšem Česká republika rozhodla pro poněkud odvážnější cestu, jak prezentovat své kreativní schopnosti. Vytvořit uměleckou skulpturu totiž dostal za úkol známý provokatér David Černý. Zrodila se tak satirou nasycená multimediální skulptura s názvem Entropa. 

27 umělců

Na veliké ploše zavěšené konstrukce se prezentovala tehdy každá členská země, nikoliv s hrdostí, ale nekompromisní kritikou a připomínkou svých vlastní stereotypů. Francie byla zahalená do nápisu GRÉVE (stávka), Německo jako soustava dálnic, Nizozemsko ponořené ve vodě a v Polsku drželi duchovní duhovou vlajku, s kterou brání práva homosexuálů na důstojný život. 

David Černý, Krištof Kintera a Tomáš Pospiszyl se rozhodli tnout do živého a provokovat charakterové vlastnosti všech členských zemích EU. Dílo, jež mnoho lidí hlasitě pobavilo, stejně tak citelně urazilo. Do té doby totiž nebylo běžné si takto explicitně nebrat servítky. Obraznou korunu na celém projektu nasadili umělci také mystifikací, že každé dílo vytvořilo 27 umělců z 27 členských zemí. Fiktivní jména, životopisy, to vše existovalo v jedné z vrstev uměleckého díla pod vedením Davida Černého. Právě tento detail se stal hlavním důvodem nespokojenosti politiků z několika zemí EU. Dílo bylo brzy z Bruselu odvezeno pryč, ale ze zcela jiného důvodu… 

Umělec David Černý se poprvé veřejnosti připomněl přetřením pražského tanku na růžovo, znám je také díly Miminka, která lezou na Žižkovském vysílači, či satiristickou sochou svatého Václava v pasáži Lucerna. Politicky kritický umělec také nainstaloval na Vltavu velký prostředníček namířený směrem k Pražskému hradu v reakci na hlavu státu Miloše Zemana. 

Pád vlády

Když se šestiměsíční předsednictví České republiky v Bruselu proměnilo v mezinárodní ostudu tím, že tehdejší vláda nezískala důvěru v parlamentu a musela vyklidit i evropské pole, rozhodl se David Černý na protest k této skutečnosti Entropu odinstalovat. Stalo se tak a jednalo se o pomyslnou tečku za bláznivou českou kapitolou, která doslova podtrhla ono PR prohlášení o tom, jak to Evropě osladíme. 

Pravdou je, že jsme to nejvíce osladili sobě. Přece jenom bulvární snímky Mirka Topolánka na lodi Silvia Berlusconiho v Toskánsku, kauza předražených zakázek Alexandra Vondry a ona mystifikace v rámci dnes již legendární Entropy zanechaly v Bruselu silnou stopu. 

Teď je ovšem zcela jiná situace. Svět není v uvozovkách tak bezstarostný jako v roce 2009. Dnes Evropou zmítá válka na Ukrajině a stojíme na prahu jedné z nejtěžších ekonomických krizí v moderní historii. To všechno budou témata, která Česká republika a celá Evropská unie řeší na prvním místě. Podobné povzdvižení, jako se podařilo v typicky české humoristické náladě, nelze očekávat. Nebo? 

Zdroj: echo24.cz, aktualne.cz

KAM DÁL: Ze skládky popela se zrodil nejkrásnější bazén na světě. Čím je pražský poklad tak výjimečný?

Klíčová slova: