Nepochopitelná Soukupova sázka na okoukané a zastaralé: Televize Barrandov přichází s českým Dallasem

V pondělí bude mít premiéru nový seriál TV Barrandov s názvem Čechovi. O něm se mluví jako o české verzi slavné americké seriálové klasiky jménem Dallas. Proč se Jaromír Soukup vrací k okoukaným schématům, které byly populární na konci minulého století? 

25.10.2019 - 07:00  
Prohlédněte si celou fotogalerii
Zobrazit fotogalerii (4)

Přestože jsou seriály možná nejsledovanějším kulturním segmentem posledních několika let, ohlas, který vyvolal první díl nového počinu TV Barrandov nazvaný Premiér, je nebývalý. Před pár dny navíc ohlásila televize vlastněná Jaromírem Soukupem další seriál nazvaný Čechovi. Má jít o českou verzi slavného Dallasu ze sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých let minulého století, který je dodnes pokládán za přelomový v mnoha ohledech a o němž nedávno vyšla v češtině kniha.

V překladu Lucie Kořínkové se k českým čtenářům dostalo dnes již klasické dílo kulturálních studií, v němž se Ien Angová, indonéská rodačka, jež v době přípravy knihy žila v Nizozemí a dnes přednáší v Austrálii, za pomoci dotazníků zkoumala, co vlastně motivuje diváky, aby večer co večer usedali k televizním obrazovkám.

Četba této knihy, byť prvně vydané již počátkem osmdesátých let, je pozoruhodná. Mimo jiné totiž ukazuje, jak markantně se změnil náš přístup k televizním seriálům, na což v doslovu ke knize upozorňuje socioložka Irena Reifová. Dnes je například žádoucí, abychom se v produkci takzvané Quality TV alespoň základně orientovali. Seriály se stávají výzkumným předmětem vědců a můžeme vypozorovat také jejich sepětí s literaturou.

Když seriály vytěží kraj

A to hned ve dvou ohledech. Jednak seriály přejímají vyprávěcí postupy známé primárně z knih. Jednak jsou seriály často inspirací pro spisovatele. Například slavný americký spisovatel a jeden z klíčových prozaiků jednadvacátého století, David Foster Wallace, byl silně inspirován tvorbou režiséra Davida Lynche, tedy i jeho kultovním seriálem Twin Peaks.

V tomto ohledu je zajímavá nedávno publikovaná novela Veroniky Bendové nazvaná Vytěženej kraj. Ta totiž zachycuje dva vyhledávače filmových lokací, kteří projíždějí severními Čechy, aby našli vhodná místa k natočení první domácí severské krimi. Záhy však zjišťují, že s podobným nápadem náhle přichází jeden režisér za druhým.

V tom kniha Veroniky Bendové nezaostává za realitou. Do severních Čech skutečně situovalo svá seriálová vyprávění hned několik režisérů – jmenujme seriály Sever, Pustina, Rapl či Cirkus Bukowsky. Většinou se jedná o díla zapadající do zmíněné škatulky Quality TV. I ta se od dob Davida Lynche samozřejmě změnila. Vzhledem k enormnímu nárůstu produkovaných seriálů musí jít režiséři divákům víc jak se říká na ruku. Jsou-li tedy vyhledávané pusté lokality severu (České republiky), nemůžeme se divit, že se objevují další a další díla – často velmi kvalitní –, jež se na této vlně vezou.

Nejhorší ze všech

Těžko se odhaduje, komu jde na ruku Jaromír Soukup se svými seriály. Jeho Premiér se již krátce po odvysílání prvního dílu zařadil mezi nejhůře hodnocené seriály na česko-slovenské filmové databázi a žebříčků nejhorších seriálů dnes suverénně kraluje, když překonal i takové "klasiky", jakými jsou Velmi křehké vztahy či Tak jde čas.

Není jasné, o co Jaromíru Soukupovi vlastně jde. Má být jeho Premiér satirou? Má být satirou satiry? A pokud si z něčeho "utahuje", tak z čeho vlastně? Z Andreje Babiše? Či snad z Miloše Zemana, s nímž má, jak je dobře známo, Jaromír Soukup velmi dobré vztahy a který se v Premiérovi objevuje vedle Jaromíra Soukupa a Šárky Sedlákové jako jediný další "herec"?

Tvůrci seriálů se musejí do jisté míry přizpůsobovat poptávce. Platilo to už v případě Dallasu, jehož úspěch byl zapříčiněn prostým faktem – dal lidem to, co vyžadovali. Jaromír Soukup a jeho TV Barrandov je zvláštní a nepochopitelnou výjimkou. Chystaný počin Čechovi, jenž bude premiérován v pondělí, je toho dokladem. Těžko se totiž věří tomu, že v záplavě kvalitních seriálů se někdo vrací k okoukanému a věčně natahovanému schématu seriálu, který byl populární na konci minulého století.

Nakonec však není vyloučené, že Jaromír Soukup je chytřejší než my všichni a skutečně nám dává, co chceme. Jen máloco se stalo předmětem takového množství parodií a vtipů jako Soukupův Premiér. Snad právě v tom tkví největší přínos jeho "debutového" seriálu, snad právě tím dosáhl Jaromír Soukup svého, ať už je to co je to. Můžeme jen vyčkávat, jak obstojí Čechovi.