Závislost na pornu: Ničí vztahy i zdraví

Na pornografii se začínají dívat už desetiletí kluci
Zobrazit fotogalerii (4)
17.08.2017 - 17:15  

Nutkavé sledování pornografie je velkým problémem, o kterém se stydíme hovořit. Tato závislost ničí vztahy, ale má na nás i fyzický vliv. V ohrožení jsou především muži. Jak poznat, kdy už jde o závislost, a jak s tím přestat?

Jde o relativně novou formu závislosti, stejně jako je tomu u netologie. Náš mozek si zvykne na endorfiny dodávané videi a už nemůže přestat. Porno pak sledujeme i navzdory negativním důsledkům, které se často v průběhu času zhoršují.

"Dostupnost pornografie je základním problémem mnoha mladých. Většina kluků začíná sledovat porno už od 10 let," vysvětluje Gary Wilson, který se problematikou dlouhodobě zabývá. "Nahé ženy a sex jako takový jsou obrovským lákadlem. Během hodiny vidí tolik nahých žen, jako jejich pradědečkové neviděli za celý život. Porno dodává endorfiny, jenže pro stejný pocit uspokojení musíme sledovat čím dál tím více videí," popisuje odborník. "Samozřejmě ne každé sledování pornografie musí hned znamenat závislost, jenže když z párkrát týdně přejdete na párkrát za den, je to už velký problém. 

"Stejně jako alkoholik začíná s pivem, závislák na pornu se dostává z určitých pornografických preferencí k jiným. Závislost graduje a on hledá více stimulující kategorie," přirovnává Gary Wilson dvě velmi běžné závislosti. "Na konci už nejsme schopní přestat sledovat porno a jsou nám lhostejné negativní dopady na okolí. Přitom v našich vztazích se to projeví rychle. Porno vede ke konfliktům ve vztazích, rodině i kariéře. Má také zničující vliv na naše zdraví," dodává Wilson. 

Jak poznat závislost?

Pokud jde o fyzické příznaky, typická je sexuální dysfunkce. U mužů především erektilní dysfunkce a opožděná ejakulace. Snížená je i citlivost při stimulaci a bez použití rukou by orgasmus nepřišel vůbec. Nadměrné sledování pornografie způsobuje únavu i špatnou náladu. K sexu těmto lidem chybí motivace a i jejich sebevědomí je často pošramocené. Většina lidí popisuje pocit duševní prázdnoty a depresi, někteří z nich pak mají strach z toho, že přejdou na drsnější typ porna. 

Jak se zvrhl systém odměňování a "podrazil" nás vlastní mozek

Náš mozek obsahuje nervové struktury, které řídí systém odměn. Ty se postupně učí a dobře si ukládají a pamatují. Získali jsme je v průběhu evoluce, abychom hledali věci, které nám prospívají. Když narazíme na pozitivní podněty, náš systém odměňování nám dodává příjemné pocity tím, že uvolňuje chemické látky vyrobené v mozku, zvané neurotransmitery. Těchto dobrých podnětů chceme více a také o ně ve větší míře usilujeme. Jenže z toho, co jsme se naučili, se stane patologická závislost, která na nás už dobrý vliv rozhodně nemá. Náš mozek nám totiž říká: "Chceš se rozmnožovat, proto chceš sex!" Jenže vůbec nerozlišuje sex od pornografie. "Jednoduše řečeno máme mozek skvěle navržený evolucí zvládnout svět nedostatku, ale na svět hojnosti žalostně nepřipravený," komentuje situaci odborník.

Proč nám nestačí jedno porno video?

Odpověď na tuto otázku opět musíme hledat v evoluci. Instinkt se rozmnožovat a touha po tom nejkvalitnějším partnerovi nás vede k tomu, že potřebujeme zkoušet nové podněty. Porno, které jsme už viděli, pro nás proto bude méně atraktivní než to, které je nové. Uvidíme v něm totiž nové lidi, což náš mozek překládá, jako bychom s nimi měli sex. 

Jak z toho ven?

Jediná věc, která může závislákovi pomoci, je restart mozku. Dobře, zní to trochu moc technicky a reálně v mozku nemáme žádné "tovární nastavení", ale stejně to funguje. Někteří závislí se začali spojovat do komunit a vytvářet si výzvy. Například týden bez masturbace. Důležitý je v těchto případech fixní počet dní a jejich opravdové dodržení. V rámci komunity se pak lidé mohou podporovat a hecovat se k dodržení plánu. V tomto čase si často musí najít jiné aktivity, které je budou uspokojovat. Často chodit ven, stýkat se s lidmi, sportovat, číst, zapsat se na kurz. Zkrátka cokoliv jiného, než sledování videí s erotickou tematikou. 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru