Dvakrát větší než sklad Amazonu: Logistické centrum v Úžicích, které se mělo utajit

Rozkliněte a podívejte se, kde přesně bude nový areál
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Poblíž obce Úžice má vyrůst gigantický areál společnosti Daimler, o kterém však většina místních nemá ani tušení. Dokonce ani vedení jednotlivých obcí. Proč se o projektu dozvídají pozdě a jak je možné, že v nejasných písemných upozorněních nepadne ani slovo o Daimleru a CTP?

O tom, že se Česká republika mění v ráj logistických center a obřích montoven a že vyjmutí pozemků ze zemědělského fondu je u nás stále až příliš snadné, snad ani není třeba hovořit. Ani o tom, že lidé, kteří mají podobná monstra za domy, dvakrát nadšeni nejsou. Ovšem i tak ještě leccos překvapí. V Úžicích jsou už přitom zvyklí na mnohé. Ale tohle možná šokovalo i v jinak klidné vesničce. A vlastně nejen tam.

Co se má postavit? 

Původně Daimler uvažoval, kde by byl sklad lepší z logistického hlediska. Česká republika soupeřila s Polskem. 

Vezměme si to pěkně postupně. Mělo by jít o největší logistické centrum a celoevropský sklad náhradních dílů v Česku pro společnost DAIMLER. Stát by mělo v Úžici za železnicí od Kozomína směrem na Veltrusy. Stavět ho má průmyslový developer CTP (Central Trade Park), který už má na okolních pozemcích pár skladů. Konkrétně jde o evropské distribuční centrum amerického módního výrobce a rozestavěný sklad Makra. 

Začátek stavby je naplánován na druhé čtvrtletí roku 2018 a dostavěno by mělo být o dva roky později. Skladovat by se tady měly náhradní díly německé automobilky Daimler vyrábějící kromě jiného také Mercedes-Benz. Velikostně by byl sklad dokonce dvakrát větší, než je ten Amazonu v Dobrovízi. Jen pro představu, když si dáte třikrát vedle sebe Karlovo náměstí v Praze, budete mít zhruba rozlohu. Přesně jde o 229 tisíc metrů čtverečních. V obrovské budově by našlo práci zhruba 900 lidí, velká část úkonů by však byla robotizována. V areálu by pak neměla být jen výrobna, ale také kanceláře. 

Zátěž pro dopravu v okolí

To jsou ty příjemnější věci. Teď se však dostáváme k tomu, co trápí všechny v okolí. Pokud by se plán realizoval, znamenalo by to každý den zhruba 620 průjezdů nákladních vozidel, 200 průjezdů dodávek a 1 280 průjezdů osobních automobilů. Celkově to znamená denní navýšení dopravy o 2 100 na silnici třetí třídy. Tak se to píše v oficiálním záměru na webových stránkách.

Tajný projekt? 

Zajímavé je, že o záměru Daimleru podle všeho ví také CzechInvest. Státní agentura zatím však žádné informace nesdělila. 

Nejzvláštnější však na celém projektu je, že v rámci posuzování vlivu na životní prostředí EIA vypadá jako tajný. Nemá totiž v názvu ani jméno DAIMLER, a dokonce ani CTP. Bylo o něm hovořeno jako o projektu Lord, a jinak je označen pod názvem D 8.7. Zní to sice jako spis z archivu FBI, ale je to česká realita.

Záměr byl na portálu cenia.cz, což je informační systém EIA, zveřejněn od 22. srpna 2017. Dotčené obce Chvatěruby, Kozomín a Úžice měly povinnost tuto informaci také vyvěsit na svých úředních deskách a do dvaceti dní zaslat svá vyjádření.

Pro společnost Daimler dává české překladiště smysl z hlediska plánované expanze výroby mercedesů směrem na východ. V plánu je výroba aut v Rusku blízko Moskvy, další závod má vzniknout v Polsku. Tyto objekty bude potřeba zásobovat a urychlit dodávky náhradních dílů do servisů. 

"Kozomín dostal od kraje informaci poštou, což není úplně standardní. Psaní se zasekne a obce přitom mají na vyjádření jen krátký čas. Je přitom potřeba dostatečně prostudovat materiály. Kdyby se obce neozvaly, nedošlo by ani k posuzování od EIA," kroutí hlavou Klára Rothová, zastupitelka obce Kozomín.

Developerská společnost CTP už předložila dokumentaci k posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA, která se tím teď bude muset také na základě nesouhlasu z okolních obcí zabývat. Ovšem jak podotkla Rothová, obce měly možnost připomínkovat nejpozději do 11. září. Pokud by tento termín "prošvihly", stavbě v plném plánovaném rozsahu by pravděpodobně nezabránilo vůbec nic. 

Co na to okolní obce?

"Oznámení o hale ještě projednáváme. Zatím tedy nemáme stanovisko, ale nejspíš budeme chtít posouzení," potvrdil v pondělí odpoledne starosta Úžic David Hrdlička. Nervozita z faktu, že se vše řeší doslova za minutu dvanáct, na něm znát nebyla. Nejspíše obec spoléhá hlavně na to, že ve věci už bojují jiní, zejména město Kralupy.

Vyjádření ministerstva pro místní rozvoj není známé, nicméně prý už leží na správném stole. Na vyjádření za CTP se zase zatím čeká. 

A jak v Úžicích snášejí obrovská logistická centra, která za obcí už dnes stojí? "Nejsme rádi, ale stav je takový, jaký je. Řádově je to už tak dvacet let. V roce 2003 byly pozemky prodány s vidinou pracovních míst a nových peněz do rozpočtu. Jenže tehdy si asi málkokdo dokázal představit, jak to bude vypadat. Žijeme v konzumní společnosti a někde sklady být prostě musí," odevzdaně přiznává Hrdlička.

Poněkud rozhodněji zní jiné obce. "Ano, budeme se odvolávat, ačkoliv jsem se to dozvěděl teprve ve čtvrtek. Požádáme, abychom se stali účastníky řízení a zašleme vyjádření. Samozřejmě nesouhlasné," říká starosta Veltrus Filip Volák.

Ještě, že jsou všímaví

Nebýt Kozomína, možná by ale měli všichni smůlu. "Nejdříve jsem nevěděla, že je za tím CTP, báli jsme se, že to bude v našem katastru. Informování o projektu je každopádně zvláštní. Nikde nepadlo slovo o tom, že jde o  Daimler nebo CTP. Řeč je jen o projektu D87. Zajímala jsem se, proč to není na úřední desce. Z pošty jsme si zprávu od kraje vyzvedli 5. září a dodnes se k ní nevyjádřily ani všechny obce. Já jsem obvolala ty, co jsem znala, ti se samozřejmě zděsili a ozvali," popisuje Klára Rothová.

Jediným pozitivem pro obce by mohlo být to, že v oblastech dopravci posilují autobusové spoje, o nových pracovních místech nemůže být v oblasti moc řeč, protože blízkost hlavního města zajišťuje vcelku slušnou míru zaměstnanosti.  

"Už takhle tady projede denně 10 tisíc aut. Podle všeho by spolu s logistickým centrem došlo ke zdvojnásobení dopravy. Hlavně, když k tomu ještě připočítáme odhady schváleného letiště Vodochody. Zátěží je také nadměrná hlučnost a vypouštění odpadních vod. Navíc je škoda zastavět něčím takovým úrodnou zemědělskou půdu."

Otázkou je, kdo chtěl projekt pokud možno utajit a proč. Ze společnosti Daimler se nikdo nevyjádřil, na ministerstvu pro místní rozvoj si nás přehazovali jako horký bramabor. Je třeba ještě jednou zdůraznit - kdyby si úmyslu stavět nikdo nevšiml, je velmi pravděpodobné, že by EIA ani neprováděla šetření a k projektu by bylo přistupováno jako k bezproblémovému. A tady může jít o opravdu velké peníze.

Klíčová slova:
CTP