Více než miliarda eur navíc: Nové železniční spojení v Německu se mění v obrovský finanční průšvih

V dalších koridorech by mělo být připojeno 57 kilometrů nových tratí
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Od roku 2010 se v blízkosti centra německého Stuttgartu staví podzemní vlakový terminál, jenž pod názvem Stuttgart 21 naváže na novou vysokorychlostní trať Stuttgart - Wendlingen - Ulm. Stavební práce na jeho budování ale mají oproti původním předpokladům trvat až do konce roku 2025, náklady vzrostou o 1,5 miliardy eur (zatím). Kdo ovšem zaplatí monstrózní dodatečné náklady, se neví: spolková země Bádensko-Württembersko i město Stuttgart to odmítají.

V rámci projektu Stuttgart 21 vzniknou ve Stuttgartu tři nové železniční stanice: Bahnhof Flughafen/Messe (Letiště/Výstaviště), Hauptbahnhof (Hlavní nádraží) a v jeho blízkosti nová stanice linek S-Bahn Mittnachtstrasse. Dosavadní koncové - hlavové - uspořádání kolejí hlavního nádraží se změní na průjezdné (podzemní, s osvětlením prostřednictvím prosklených kupolí na povrchu).

Budova starého hlavního nádraží se má proměnit v obchodní a administrativní centrum, obrovské plochy odstavných i dopravních kolejí mají z centra města zmizet: pozemky plánuje magistrát Stuttgartu využít pro parky a developeři se těší na lukrativní plochy pro novou výstavbu. Nové železniční spojení posílí kapacitu dopravní infrastruktury a stane se součástí nově budované magistrály Paříž - Mnichov - Vídeň - Budapešť (s odbočkou do Bratislavy). Díky tomu bude možné při cestování počítat s velkými časovými úsporami - například cesta ze Strassbourgu do Mnichova se zkrátí z 227 na 153 minut.

Celkové náklady 8,2 miliardy eur

Nedávno vyšly najevo nové informace o termínu dokončení prestižní stavby a ne právě záviděníhodné finanční situaci kolem Stuttgartu 21. Finanční rámec se nyní navýšil o více než 1,5 miliardy eur a došlo k časovému posunutí konce výstavby do roku 2025. Projekt ztrácí na důvěryhodnosti a vymyká se kontrole, tvrdí jeho kritici, na jejichž straně stojí i čím dál větší část veřejnosti. Proti projektu se konala již řada demonstrací, mnohé byly potlačeny policií.

Projekt Stuttgart 21 začal s náklady odhadovanými na 2,5 miliardy eur v 90. letech, pak byl několikrát přehodnocen: 3,8, 4,5, 6,5, nyní na 8,2 miliardy eur. Prudce rostoucí stavební ceny, komplikované schvalovací postupy a problémy s podložím a spodní vodou v oblasti hlavního nádraží ale celkové náklady stále neúměrně navyšují - není vyloučen ani budoucí požadavek na celkových 10 miliard eur.

Kritici tvrdí: „Stuttgart 21 je miliardový hrob. Pozitivním efektem jsou výhradně urbanistické úpravy centra města. Nikdy jsme nepochopili, proč je tento projekt financován jako dopravní stavba.“

Posunutí termínu dokončení

Oproti původnímu termínu dokončení obří stavby - roku 2021 - se nový termín posouvá až na rok 2025. Zda se vůbec tento termín podaří splnit, závisí na mnoha faktorech. Již nyní pronikají na veřejnost informace o vážných problémech s podzemní vodou při ražbě nových tunelů.

Stuttgart je jedním z měst s největšími zásobami podzemních vod v Německu. Oponenti projektu se proto obávají dalších problémů v této oblasti. Navíc své slovo mají v projektu i ekologové, kteří požadují přesun 10 000 ještěrek z oblasti budoucí výstavby železničního spojení.

Požadované úpravy projektu

Projekt je již nezastavitelný, ale existují požadavky na jeho úpravu. Letiště Stuttgart je pod tlakem, aby upustilo od podzemní stanice S-Bahn. Nadzemní terminál by mohl údajně ušetřit asi jednu miliardu eur.

Finanční smlouva na rozsáhlý projekt pochází z roku 2009. V té době byly předpokládané náklady stále na úrovni maximálně 4,5 miliardy eur. Dohodu uzavřela společnost Deutsche Bahn se spolkovou zemí Bádensko-Württembersko, regionem Stuttgart a letištěm. Nyní požaduje, aby partneři projektu uhradili dodatečné náklady.

O řešení vzniklého sporu bude rozhodovat soud, stát totiž zvýšené náklady hradit odmítá. Na konci roku 2016 šlo o dvě miliardy eur, nyní je jasné navýšení o další 1,5 miliardy. Do budoucna tedy zůstává ještě mnoho otázek kolem této politicky výbušné kauzy otevřených.