Coca-Cola začala jako nápoj pro závisláky. Obsahovala tvrdé drogy a málem skončila v zapomnění

Dnes už sice colu neordinují lékaři, ale na bolest břicha se občas hodí
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Madam, jste psychicky labilní? Tak si dejte Coca-Colu! Nějak tak to mohlo vypadat v začátcích dnes proslulé značky. Jeden z nejznámějších šumivých nápojů totiž začínal jako nápoj pro závisláky a ženy s nervovými problémy, léčil je vínem a kokainem. Dnes je samozřejmě úplně jinde a slaví 135 let existence.

Když na morfinu závislý lékárník John Stithem Pemberton vynalezl nový sycený nealkoholický nápoj, těžko mohl předpokládat, že se z něj stane světový hit. Tím spíš, že jeho nezanedbatelnou součástí bylo i víno a kokain, kterým Coca-Cola závislé na morfiu léčila. Je možné, že si lékárník na benzoylmethylekgonin natolik zvyknul, že to později musel léčit další limonádou, jak píše National Geographic. To už se ale dnes nedozvíme.

Zisk, který nepokryl náklady

Americká Coca-Cola byla jako patentovaný lék od 8. května 1886 k dostání v lékárnách za pouhých 5 centů (tedy za 1 korunu 7 haléřů). Zpočátku ale nápoj nikdo neznal a prodalo se tak průměrně jen 9 lahví denně, první rok byl výdělek jen 50 dolarů, což ani nepokrylo náklady.

Na konci 90. let 19. století se ale všechno změnilo, když Asa Griggs Candler za pakatel odkoupil od Pembertona značku i recept a udělal z Coca-Coly jeden z nejpopulárnějších nealkoholických nápojů. Dnes již notoricky známé reklamy na Coca-Colu byly i tehdy hlavním tahounem jejího úspěchu, samozřejmě ale v trochu jiné formě a bez vánočních kamionů.

Tajemství, které není až tak tajné

Společnost Coca-Cola odkoupený tajný recept, který je od roku 1919 uložen v sejfu a mají k němu oficiálně přístup jen dva manažeři firmy, dokonale marketingově využila. Nápoj je tak dodnes zahalený tajemstvím a sází na zvědavost spotřebitelů. Ve skutečnosti ale "tajný" recept znají i všichni bývalí šéfové, kterých za posledních 135 let nebylo zrovna málo.

Faktem je, že dnes je Coca-Cola největším výrobcem nealkoholických nápojů na světě. Tomu odpovídají i její tržby. V roce 2012 utržila rekordních 48 bilionů dolarů. V roce 2020, i přes koronavirovou krizi, která způsobila výrazný pokles odbytu, utržila 33 bilionů dolarů, jak uvádí server Statista.

Sláva se dotýká až vesmíru

Marketing je něco, co ve firmě umí už pořádně dlouho. Například nezaměnitelná láhev Coca-Coly má své čestné místo v Muzeu moderního umění v New Yorku a svou uměleckou tvorbu s ní spojili i malíři Salvador Dalí a Andy Warhol. Nebo třeba módní návrhář Karl Lagerfeld.

Nepopiratelný úspěch této společnosti, mimo její enormní tržby a umělecká ztvárnění, dokazuje i fakt, že je známá u 94 % světové populace. Nápoj se už dostal i do vesmíru. Podíval se tam na palubě amerického raketoplánu v roce 1985.

KAM DÁL: Rakovina prostaty v Česku neklesá. Profesor Zachoval vysvětluje, jak se projevuje a jak dlouho může být v těle.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru