Lidé se diví, že mají noční můry, přitom stačí dodržovat pár jednoduchých pravidel

Noční můry nám mohou pomoci si uvědomit, co se skrývá v našem podvědomí
  |   zajímavost

Vědci toho o nočních můrách a snech obecně stále neví mnoho. Ale to, co ví jasně, je, kdy noční můry vznikají a také proč. Jedním ze stimulů jsou silné děsivé zážitky. Rada nedívat se před spaním na horory zní poměrně logicky.

Podle organizace Sleep Education uvádí 50 až 85 % dospělých v USA, že se jim občas zdají noční můry, přičemž až 5 % Američanů trpí nočními můrami pravidelně kvůli psychickým problémům. Vědci už dnes s jistotou vědí, že noční můry se objeví pouze ve čtvrté fázi spánku, tzv. REM fázi. Tehdy je totiž mysl nejaktivnější, doslova jede na plné obrátky. Lunetici tehdy vstávají z postelí, protože právě to je i doba projevů náměsíčnosti. Jestli se člověku má zdát nějaký opravdu intenzivní sen, bude to v REM fázi spánku.

Noční můra i noční děs, můžete mít v noci oboje

Vědci také rozlišují mezi nočními můrami a nočními děsy. Zní to sice podobně, ale jde o zcela jiný typ snů. Noční děsy jsou spojeny se zmatkem, křikem a dalšími vokalizacemi. Zkrátka ve spánku křičíme, máváme rukama, reagujeme na podněty ve své hlavě. Noční děsy ale nejsou sny, jen podněty v mozku. "Noční děsy se tedy obecně odehrávají ve spánku bez snů neboli ve spánku mimo REM. Naopak noční můry se odehrávají převážně ve spánkové fázi REM," říká psycholog Dan Ford z kliniky v Aucklandu. Noční běsy se objevují na začátku spánku, noční můry mnohem později. Noční děsy zažívají převážně děti ve věku od 4 do 12 let a obvykle z nich děti jednoduše vyrostou.

Horory v televizi přivolávají horory ve spánku

„Kdo se chce vyhnout nočním můrám, neměl by sledovat horory a jiné děsivé nebo psychicky a emočně náročné filmy před spaním. Takové filmy mohou mít vliv na spánek a duševní zdraví. Z psychologického hlediska horory a thrillery stimulují produkci adrenalinu v kontrolovaném prostředí a přispívají ke vzniku nočních můr,“ říká Ford.

Kromě filmů ale noční můry vyvolává mnoho dalších faktorů. Stačí předchozí nadměrná fyzická námaha, roli hraje také stres, problémy nebo prostě jen déle trvající psychická nepohoda. Někteří odborníci radí si děsivé sny zapisovat a snažit se jim porozumět. V ložnici by nemělo být horko a před spánkem by se člověk rozhodně neměl přejídat. I to má vliv na to, že se v noci dostaví noční můry.

Pomáhá naopak čistý vzduch, vyvětraná místnost a také navození pohodové nálady. Příjemná hudba, ASMR poslech nebo si prostě jen říct před spaním: Tak a dnes se mi budou zdát hezké sny. Ideální je myslet na něco pěkného.

Zdroj: wonderfulengineering.com

KAM DÁL: Vybrala si krásné tetování, dopadlo to ale katastrofou.


Životní styl

Zdraví

Hobby