Nové důkazy o dávném umění: Picasso by bledl závistí, neandertálci mu dávají na frak

Neandertálci vytvářeli abstraktní vzory na stěnách jeskyní dávno předtím, než homo sapiens dorazil do Evropy

Hodně jsme se v nich spletli! Byli naši předci jen „tupými“ lovci a sběrači, nebo měli kulturní a umělecké cítění? Stále víc se zdá, že platí druhá varianta. Mnoho odborníků je dnes překvapeno, že objevují stále starší a starší důkazy o uměleckém vyjádření, což naprosto překopává to, co doopravdy víme o neandertálcích. Geniální Pablo Picasso by jim mohl v mnoha ohledech závidět.

Po staletí je „jeskyně jednorožců“ neboli Einhornhöhle ve středním Německu známá díky nálezu mnoha tisíců kostí. Ve středověku si lidé mysleli, že patřily bájným jednorožcům, odkud má místo své jméno.

Záhada kosti z jelena

Před několika lety však archeologové při vykopávkách objevili neobvyklý předmět – kost prstu z obřího jelena. Pozoruhodný byl i samotný materiál. I když byli obří jeleni kdysi kořistí evropských pravěkých lovců, zvířata se obvykle potulovala mnohem dále na sever, což naznačuje, že tato kost byla přivezena z dálky.

Jasně se také lišila od ostatních kostí v jeskyni, do jejího horního povrchu bylo vyryto několik velkých rýh, které vytvářely výrazný vzor podobný šípu. A ještě neobvyklejší bylo její stáří, radiokarbonové datování kosti ukázalo, že jelen žil asi před 51 000 lety, kdy jeskyně jednorožců byla obydlena neandertálci, našimi vyhynulými lidskými příbuznými. Kost se tak řadí mezi nejstarší nalezené symbolické předměty.

Neandertálci byli velmi nadaní

Během posledního desetiletí stále více důkazů naznačuje, že umělecké vyjádření se objevilo mnohem dříve v lidské evoluci, než si vědci kdysi mysleli, a přetváří naše chápání kognitivních schopností archaických lidí, jako byli neandertálci a dřívější hominidé. Například existují archeologické důkazy, že neandertálci vytvářeli abstraktní vzory na stěnách jeskyní dávno předtím, než homo sapiens dorazil do Evropy. Také mohli vyrábět přívěsky z orlích spárů už před 130 000 lety.

Protože většina archeologů nejsou teoretici umění, jejich debaty se vyhýbaly definici pojmu „umění“. Místo toho se mnozí soustředili na rané formy symboliky – předměty jasně určené k zobrazení něčeho, jako je třeba medvěd nakreslený na zdi. Někteří odborníci dávají před slovem „umění“ přednost spojení „pre-art“. Artefakt v jeskyni jednorožců není jediným možným příkladem takového „předumění“.

Mnohé z raných příkladů uměleckého vyjádření vytvořili neandertálci. Patří mezi ně zhruba 75 000 let staré jeskynní kresby ve Francii a jeskynní malby ve Španělsku, které jsou staré asi 64 000 let. Jde o jasné důkazy abstraktních vzorů přesto, že archeologové stále nevědí, co tyto tvary znamenaly.

Co všechno může být umění?

Jiní archaičtí lidé možná používali symboliku ještě předtím, než se objevili neandertálci. V Africe a Evropě přibývá důkazů o ozdobách a různých projevech symbolického chování před zhruba 120 000 lety. A když se vrátíme ještě dále, archeologové našli stovky kamenných koulí o průměru několika palců na více pravěkých místech, kde lidé vyráběli kamenné nástroje.

Nejstarší data jsou z doby asi před 2 miliony let – což předchází vznik neandertálců a homo sapiens o více než milion let. Zatím není jasné, jakou funkci zmíněné koule měly. Nicméně je patrné, že se jejich majitelé snažili o symetrii, může tak jít o jistý druh umění.

Existují také prehistorické šálky či misky, které byly nalezeny po celé Africe, Evropě, Asii a Americe, přičemž nejstarší známé se datují do doby před 1,7 milionu let. Předpokládá se, že mohly být používány k mletí semen. Nicméně mnoho archeologů si v poslední době myslí, že jejich funkcí bylo pouze ozdobit okolí tehdejších lidí.

Zdroje: academia.edu, livescience.com, research.brighton.ac.uk, nature.com

KAM DÁL: Neandrtálci mluvili regulérním jazykem. Dnes by si s nimi ale moc lidí nepokecalo.