Vědci jsou v šoku, na Zemi žila v pravěku stonožka velká jako auto

Takto nějak mohl obří pravěký členovec vypadat

Britští vědci našli zkamenělý exoskelet největšího členovce, který kdy žil. A musel to být obrovský macek. Tito obří stonožkovití tvorové byli dlouzí jako auto a pravděpodobně se pohybovali po Zemi před třemi sty miliony let.

Monstrózní předci mnohonožek byli sice vědcům již známí, ale objev nového zkamenělého fragmentu krunýře potvrzuje, že tito dávní bezobratlí mohli dorůstat mnohem větších rozměrů, než se dosud předpokládalo.

Novou fosilii Arthropleura, která je stará přibližně 326 milionů let, objevili vědci v bloku pískovce na pláži v Northumberlandu v severovýchodní Anglii. Úlomek exoskeletu je sice "jen" 75 cm dlouhý a 55 cm široký, ale znamená to, že jedinec, který jej měl na sobě, by podle vědců musel být dlouhý skoro tři metry.

„Jednalo by se o největší suchozemské živočichy v karbonu," uvedl vedoucí výzkumník Neil Davies, geolog z katedry věd o Zemi na univerzitě v Cambridge v Anglii. Vědci tušili, že Arthropleura by mohla potenciálně dorůstat těchto extrémních rozměrů, ale přesto byli velmi překvapeni, když o tom našli přímý důkaz.

Nemá hlavu, moc se o ní neví

Dosud byly objeveny jen dvě další zkameněliny Arthropleura, obě se našly v Německu. Nová fosilie je nejen největší, ale i nejstarší, která kdy byla objevena.

Vědci si nejsou přesně jisti, čím se Arthropleura živila, protože se nikdy nenašla žádná hlava. Domnívají se však, že tito tvorové byli s největší pravděpodobností vegetariáni a pravděpodobně se živili jen rostlinnou stravou nebo malým hmyzem. Není také jasné, kolik nohou Arthropleura mohla mít. "Předpokládá se, že měly 32 nebo 64 nohou," dodal Davies. Pravdou je, že některé dnešní druhy mnohonožek mají i sto párů nohou, velikostí se však pravěkému monstru ani nepřibližují.

Zdroj: livescience.com