Vesmírná senzace. Vědci zaznamenali zatím největší explozi černé díry

Vědci zaznamenali největší explozi ve vesmíru

Hvězdná obloha nad hlavou je pravděpodobně ten nejkrásnější pohled, který můžeme z naší planety vidět. Astromové na něj sice také hledí se zájmem, ale ten má poněkud hlubší ambice. To, co NASA zaznamenala v posledních dnech, je však opravdová senzace!

Astronomové objevili známky dosud největší zaznamenané exploze od počátků vesmíru. Nastala ve shluku galaxií Ophiuchus přibližně 390 milionů světelných let daleko od Země. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Výbuch podle vědců vyšel od supermasivní černé díry v jedné galaxii, která se nachází v centru galaktického shluku Ophiuchus. Uvolnilo se při tom přibližně pětkrát více energie než při dosud největší explozi zpozorované lidmi ve vesmíru.

Masivní výbuch

"Už jsme viděli výbuchy v centrech galaxií dříve, ale tento je skutečně, skutečně masivní. A nevíme, proč je tak velký," poznamenala k objevu podle webu Phys.org australská astrofyzička Melanie Johnstonová Hollittová. "Ale stalo se to velmi pomalu - jako výbuch ve zpomaleném filmu, který trval stovky milionů let," dodala vědkyně.

Objev byl učiněn díky kombinaci údajů získaných ze čtyř zařízení sledujících vesmír. Jde o rentgenové teleskopy na oběžné dráze Chandra, jež patří NASA, a XMM-Newton Evropské kosmické agentury ESA a o pozemní zařízení Murchison Widefield Array v Austrálii a systém teleskopů Giant Metrewave Telescope v Indii.