Poukázky jako jogurty? Jak reklamovat vadné zboží?

Dárkové poukázky je třeba uplatnit včas
 

Našli jste pod stromečkem vadný nebo poškozený dárek? Prošvihli jste platnost dárkové poukázky? Nezoufejte, poradíme vám.

Ohlídejte si platnost voucherů

Dnes jsou oblíbenými dárky poukázky na zboží a vouchery, díky nimž si dárce vybere zboří podle své potřeby a vkusu. A tady platí, že nelze nic vracet ani měnit. Dávejte si pozor na dobu platnosti. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout nic, poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, že prodejce peníze dostane, ale nic neposkytne, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli ho sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.

 

Uschovejte si prodejní doklady

Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží je od něho a že je v záruce. Většinou se tak neobejdete bez účtenky či přímé pomoci toho, od koho jste dárek dostali.

Také jste dostali dárek, který byl jen "pro zlost"?

Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce, tedy kupující, ale pokud má obdarovaný všechny doklady, je to v pořádku. U e-shopů identitu svých zákazníků znají, a tak k reklamaci mohou vyžadovat pověření. „Nejčastěji postačí účtenka či faktura,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

(Čtěte také: Vrátit, nebo vyměnit?)

 

Můžete dát obdarovanému plnou moc

Pokud však chcete předejít všem problémům, je nejlepší písemná plná moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady, například takto: Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše kolem konkrétní reklamace věci a přijímal případná plnění… (Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího.)

 

Slevy, akce, výprodeje

Zlevněné zboží se od toho zakoupeného kdekoliv jinde má lišit pouze cenou. „Výprodej nesmí znamenat horší služby zákazníkovi a nezbavuje ho zákonných práv, jako je možnost reklamace. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě kupujeme vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná,“ vysvětluje Lukáš Zelený. Koupíme-li si například bundu se špatným zipem s tím, že si ho vyměníme sami, nemůžeme za měsíc přijít zpět a bundu vracet, protože jsme si to s vlastní opravou rozmysleli.

 

 

 

Klíčová slova: