Štědrovečerní večeře lehce a zdravě. Jak se vyhnout přecpání a hromadě tuku?

Takhle nějak to vypadá na Štědrý večer u většiny českých rodin
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Rybí polévka, salát s kaprem a k tomu kupa cukroví - takový trojboj má na Štědrý den většina Čechů. Existuje ale i jiná cesta, a to taková, díky které nebude trpět váš žlučník, a stejně si pochutnáte. Zkuste si letos udělat Štědrovečerní veřeči trochu jinak.

Utrhovat si o Vánocích od úst? No, to tak nějak nejde a proč to taky dělat. Proč bychom se měli během svátků vzdávat toho, co máme nejraději, a neužili si chvilku rodinné pohody i s kouskem cukroví nebo svařáčkem. My ale nemáme v plánu vám cokoliv odpírat. Pouze chceme poukázat, že existuje i jiná cesta tvorby vánočních dobrot.

Přinášíme vám klasické recepty, ovšem v trochu jiné formě. Ta je primárně zdravější a méně kalorická. Ručíme ale za to, že si i tak pochutnáte a potěšíte chuťové pohárky i těch nejnáročnějších strávníků.

Typické vánoční menu

Pokud si opět naservírujete klasické štědrovečerní menu, přijmete na posezení téměř denní dávku energie. Klasický smažený kapr s bramborovým salátem se rovná celodennímu příjmu u přísnější redukční diety - cca 5 000 kJ. Dáme-li si k tomu ještě zahuštěnou rybí polévku a na závěr třeba kousek vánočky, pak už se dostáváme někam k 8 000 kJ, což je na večeři skutečně příliš.

No a pak je tu ještě oblíbené vánoční cukroví a ruku na srdce, zrovna u něj opravdu nejde zůstat u jednoho kousku. Navíc je samozřejmě tradicí ho připravovat dopředu a průběžně ochutnávat. Štědrý večer je pak už jen pouze pomyslným vrcholem.

Pokud patříte k těm, kteří mají zvýšenou hladinu cholesterolu nebo dokonce nadváhu, pak musíte nad stravou bezesporu více přemýšlet. Buď tedy přichází možnost ozdravit klasické menu, nebo se nechat inspirovat novými trendy a připravit si tabuli, která je lehčí, zdravější, ale přesto obsahuje tradiční suroviny. Takže si u klasiky klidně zůstaňte, ale trochu ji upravte.

Bramborový salát s jogurtem

Už u tradičního bramborového salátu se dá něco změnit, aby byl zdravější a lehčí. Tenhle lehký salát, který jsme si pro vás připravili, se dá klidně konzumovat i kdykoliv během roku. Ona je to v zásadě totiž vlastně jen zelenina a trochu jogurtu.

Co potřebujete? 1 200 g vařených brambor, 270 g streilovaných okurek, 1 větší červenou cibuli, 120 g mrkve, 150 g mraženého hrášku, 90 g plnotučné hořčice, 1 lžíce zakysané smetany, 250 g bílého jogurtu, 130 ml okurkového nálevu na okyselení, sůl a pepř.

Postup je pak naprosto snadný. Brambory stačí oloupat a pomocí krajecího kolečka nebo klidně i prkénka a nože nakrájet na kostky. Mrkev uvařte do měkka, ale tak, aby měla tvrdost a nebylo z ní spíše pyré. Mražený hrášek vařte jen pár minut.

Kostičky brambor následně smíchejte s nadrobnou nakrájenou zeleninou a dalšími ingrediencemi. Vše dochuťte solí, pepřem, hořčicí a okyselte nálev. Skvělou chuť salátu dodáte, když ho necháte v ledničce vychladit.

Jak upravit kapra?

Zapomeňte na trojobal, to je naprosto zbytečná věc. Kapr totiž stejně jako kterákoliv jiná ryba jde upravit jednoduše a může z něj být naprosto lehké a svěží jídlo. Ryba výborně chutná například lehce podušená na másle, doplněná kořením nebo také pečená v alobalu s bylinkami.

Pokud už nutně musíte smažit, pak použijte kvalitní olivový olej a dostatečně ho rozpalte. Po usmažení pak přebytek tuku odstraňte vysušením ubrouskem.

Cukroví a obecně cukrovinky se snažte přimárně konzumovat během dopoledních hodin, pokud už pak musíte večer, tak nejpozději dvě hodiny před spánkem. Samozřejmě ale existuje i zdravé cukroví, o kterém jsme psali ZDE.

Sice je znatelné, že v něm není cukr, ale třeba ke kávě nebo čaji je také vynikající a navíc ho můžete sníst klidně kupu a můžete být v klidu - rozhodně po něm nepřiberete. Celá redakce serveru ČtiDoma.cz vám všem přeje příjemné prožití vánočních svátků, hlavně rodinnou pohodu a hodně dárků pod stromečkem.


Životní styl

Zdraví