Doktor Kuba: Sedavé zaměstnání může snadno přivodit infarkt. Prevence je přitom snadná

Bolesti pohybového ústrojí patří k častým důvodům návštěvy lékaře u mnoha lidí. Jedním ze spouštěčů bolesti je i sedavé zaměstnání, kdy často hodiny trávíme ve strnulé poloze u klasického počítače či notebooku.

29.01.2019 - 15:30  
Z maličkostí se může stát doslova peklo
Zobrazit fotogalerii (3)

Prvním krokem by mělo být správné ergonomické nastavení počítače. Jednodušší je nastavit si sezení se stolním počítačem, ale správně si jde sednout samozřejmě i k notebooku. To je ale nevýhodou v případě, pokud má notebook menší monitor. K menšímu displeji se musíte tělem naklánět blíže a z toho může bolet krk, záda, ramena, ruce i oči. Externí klávesnice a myš jsou ale jednoduchým řešením, díky kterému budete sedět více rovně a předejdete bolestem.

A jak nejlépe u počítače sedět? "Stačí mít sedátko o pár centimetrů výše, než máte kolena, tím budou trochu výš i kyčelní klouby. Bederní opěrky jsou také důležité. U nás používáme MDT opěrky s popruhem na opěradlo, aby nepadaly, když vstáváte a sedáte. Výška stolu by měla umožnit sedět při opřených předloktích s napřímenými zády," říká fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba z McKenzie kliniky.

Fitness centrum nám záda nezachrání

Mnoho lidí se domnívá, když večer zajde do fitness centra, tak záda po celodenním sezení nebudou bolet. To ale není úplně pravda. Lepší je během práce správně se protáhnout. Z hlediska pohybového aparátu je samozřejmě lepší si několikrát během dne stoupnout, protáhnout se a pak pokračovat v práci.

"Večerní "fitko" pomáhá spíš pro lepší kondici než proti bolavým zádům. Vhodnější je pravidelně vstávat, jednoduše se protáhnout a nechat svaly nadechnout. Konkrétně lze během dvou minut udělat například 7-10 hlubokých předklonů v kombinaci s pořádnými záklony, kdy si vestoje položíte dlaně na hýždě a přes tuto oporu se zakloníte. K tomu přidejte 5 dřepů, zatočte rukama v ramenou 5x na každou stranu a pokračujte v práci," vysvětluje PhDr. Kryštof Kuba.

Pozor na infarkt

Civilizační choroby spojené se sedavým zaměstnáním nejsou ničím novým. Pokud není sezení vyváženo dostatečným pohybem, dochází v kombinaci s nevhodnou stravou a stresem k vzniku vyšší hladiny cholesterolu a následně ateroskleróze, k vyššímu krevnímu tlaku, infarktům i cévním mozkovým příhodám. Příznaky jsou různé.

Vysoký tlak nemusí mít žádné konkrétní příznaky. Ale pokud pozorujete různé příznaky jako točení hlavy, dvojité vidění a další, pak je vhodné navštívit lékaře. Nicméně lepší než léky proti vysokému tlaku je zdravý životní styl.

Klíčová slova: