Fytochemikálie bojují proti rakovině i dalším onemocněním. Přitom je známe teprve krátce

Místo prášků je často lepší porozhlédnout se v přírodě
Zobrazit fotogalerii (3)
11.10.2019 - 08:30  

Základ pro naše zdraví je bezesporu konzumace ovoce a zeleniny. Přemýšleli jste někdy nad tím, co všechno ale obsahují vedle vitamínů a minerálních látek? Fytochemikálie jsou látky, o kterých se donedávna vůbec nevědělo, že existují. Dnes jich je identifikováno kolem 12 tisíc! Některé z nich mají výrazné antioxidační účinky, blokují růst nádorových buněk, snižují tvorbu cholesterolu v játrech, a tím chrání mimo jiné před aterosklerózou.

Fytochemikálie se nachází pouze v rostlinách a nemají charakter minerálních látek, vitamínů a energetických zdrojů. Jedná se o různé chemické sloučeniny. Většina z nich je termostabilní, a tím pádem ani vařením se blahodárné účinky neničí.

V případě karotenoidů a indolu se tepelnou úpravou dokonce zvýší dostupnost těchto látek - například v brokolici, mrkvi, růžičkové kapustě, špenátu či meruňkách. Získáme tím více antioxidantů a v případě indolu i ochranu před rakovinou prsu. Pojďme se podívat na další fytochemikálie a jejich účinky na náš organismus.

Kurkumin i jako prevence

Kurkumin aktivuje detoxikační enzymy a díky svému antioxidačnímu účinku působí jako prevence nádorových onemocnění, pomáhá při Alzheimerově chorobě, Parkinsonově chorobě, má silně protizánětlivé účinky, podporuje mozkovou činnost, a tím dochází k zlepšování paměti. Posiluje rovněž činnost jater. Najdeme ho ve všech kořenících směsích označených curry nebo samostatně v kurkumě.

Červená mořská řasa obsahuje fytochemikálii zvanou astaxantin, který má 500x silnější antioxidační účinek než vitamín E a ochrání hlavně mozek.

Kapsaicin proti vředům

Kapsaicin zase prokrvuje organismus, a tím podporuje hojení žaludečních i dvanáctníkových vředů, dokáže blokovat vstup toxinů do buňky. Působí protizánětlivě a má antioxidační účinek. Pro milovníky mexické kuchyně máme dobrou zprávu, protože tuto blahodárnou látku obsahují pálivé papričky, chilli, feferonky, jalapenos.

Lykopen nás chrání před aterosklerózou, rakovinou, cukrovkou i revmatoidní artritidou. Nalézt ho můžeme například v rajčatech, červeném a růžovém grapefruitu, červeném melounu. Flavonoidy nám aktivují náš vlastní detoxikační systém a potlačují růst rakovinných buněk. Pokud máme rádi citrusové plody, můžeme využívat účinků této skupiny fytochemikálií, protože nalézt je lze v grapefruitech, pomerančích, mandarinkách i citrónech.

Antokyany sníží cholesterol 

Díky antokyaninům předejdeme ateroskleróze, sníží nám cholesterol, zpevní i ochrání kolagen ve svalech, kůži, šlachách. Mysleme na to při procházkách v lese, když zrovna rostou borůvky, jahody, maliny a ostružiny. Právě v těchto plodech se také nacházejí. Dále je můžeme najít v třešních, hroznu, černém rybízu a řepě.

Každý den bychom měli sníst alespoň 100 gramů čerstvé zeleniny a ovoce na 10 kg naší hmotnosti. Budeme tím předcházet nejen rakovině, ale i dalším civilizačním chorobám.

Izoflavonoidy proti rakovině prsu či prostaty

Když se podíváme na izoflavonoidy, tak ty dokážou zabránit růstu novým cévám přímo v nádoru. Blokují např. růst nádoru prsu a prostaty. Obsahuje je sója a výrobky z ní (tofu, sójové mléko) čočka a fazole.

Při konzumaci Glukozilonátů bojujeme proti rakovině prsu, tlustého střeva, jater, plic, hrtanu i žaludku. Zařaďme do našeho jídelníčku brokolici, kedlubnu, květák a další košťálovou zeleninu. Zelený a černý čaj zase obsahuje fytochemikálie zvané katechiny - taktéž s antioxidačními účinky.