Co znamená elektronické obchodování?

E-commerce, jinak řečeno elektronický obchod nebo internetový obchod, se týká nákupu a prodeje zboží nebo služeb pomocí internetu a převodu peněz a dat za účelem provedení těchto transakcí. Elektronický obchod se často používá k odkazu na prodej fyzických produktů on-line, ale může také popisovat jakýkoli druh komerčních transakcí, které jsou usnadňovány prostřednictvím internetu. Elektronické obchodování se tedy týká všech aspektů provozování online obchodu, včetně transakcí ohledně zboží a služeb.

03.12.2019 - 10:38   |  Komerční sdělení
Existuje logické pořadí, jak byste postupovali při vytváření internetového obchodu E-commerce

Historie elektronického obchodování začíná prvním online prodejem: 11. srpna 1994 muž prodal CD od skupiny Sting svému příteli prostřednictvím vlastní webové stránky NetMarket, americké maloobchodní platformy. Toto je první příklad, kdy si zákazník koupil produkt od firmy prostřednictvím webu nebo elektronického obchodování, jak jej běžně známe dnes.

Od té doby se elektronický obchod vyvinul s cílem usnadnit vyhledávání a nákup produktů prostřednictvím online prodejců a trhů. Nezávislí živnostníci, malé podniky a velké korporace těží z elektronického obchodování, což jim umožňuje prodávat své zboží a služby v měřítku, které nebylo možné u tradičního offline maloobchodu.

Jaké jsou různé obchodní modely elektronického obchodování?

Elektronický obchod je obvykle klasifikován do tří různých modelů na základě typu účastníků transakce. Obecně řečeno, tyto obchodní modely jsou:

Business to Business (B2B)

B2B znamená, že podniky prodávají jiným podnikům. To je typické například pro papírenské obchody, které prodávají jinému podniku kancelářské vybavení ve velkém. Společnosti B2B obvykle poskytují diskontní sazbu na jednotku, pokud zákazníci nakupují hromadně, což je velkou motivací pro kanceláře, aby tento model využívaly.

Business to Customer (B2C)

B2C je obvykle myšlenka obchodního modelu, kdy obchodníci prodávají spotřebitelům, kteří kupují malé množství produktů. Známým příkladem modelu B2C by byly supermarkety, kde zákazníci uskutečňují své nákupy každý den nebo týden.

Customer to Customer (C2C)

C2C je relativně nový obchodní model, ve kterém se zákazníci, již dříve něco zakoupili, snaží tuto položku dále prodat jinému spotřebiteli. Prostřednictvím trhů, jako jsou eBay a Aukro, to může být snadný a také lukrativní prostředek pro prodej vašich věcí.

Jaké jsou výhody elektronického obchodování?

Existuje důvod, proč E-commerce  v posledních několika letech prokázal takový prudký růst. Ve skutečnosti se internet stává základním požadavkem každodenního života a podniky se učí využívat řady výhod elektronického obchodování, z nichž nejvýznamnější jsou:

Světový trh

Fyzický obchod bude vždy omezen geografickou oblastí, ve které může sloužit. Internetový obchod nebo jakýkoli jiný druh elektronického obchodu v této věci má jako svůj trh celý svět. Přechod z místní zákaznické základny na globální trh bez dodatečných nákladů je ve skutečnosti jednou z největších výhod obchodování online. V roce 2018 přišlo 11,9 % celosvětových maloobchodních tržeb z online nákupů, což by mělo meziročně vzrůst.

Dostupnost 24 hodin denně

Další velkou výhodou provozování online obchodu je, že je vždy otevřený. Pro obchodníka se jedná o dramatický nárůst prodejních příležitostí. Pro zákazníka je to pohodlná a okamžitě dostupná možnost. Bez omezení pracovní doby mohou podniky elektronického obchodu sloužit zákazníkům neustále.

Snížené náklady

Podniky zaměřené na obchodování těží z výrazně nižších provozních nákladů. Protože není třeba najímat prodejní personál ani udržovat fyzickou výkladní skříň, hlavní náklady na E-commerce jdou na skladování produktu. A ti, kteří provozují dropshipping podnikání, mají ještě nižší počáteční investice. Protože obchodníci jsou schopni ušetřit na provozních nákladech, mohou svým zákazníkům nabídnout lepší nabídky a slevy. Na začátku je samozřejmě nutná investice do vytvoření takového elektronického obchodu na internetu, implementaci strukturovaných dat (rich snippets) pro vyhledávače a následující online marketing.

Jak začít s elektronickým obchodem?

Existuje logické pořadí, jak byste postupovali při vytváření internetového obchodu E-commerce. Ačkoli by založení skutečného internetového obchodu trvalo pravděpodobně méně než jeden den, výzkum, budování, spuštění a růst ziskového podnikání v oblasti elektronického obchodování je vícevrstvý proces, který zahrnuje řadu kroků a rozhodnutí.

Výběr a získání produktu

Prvním krokem k zahájení podnikání v oblasti elektronického obchodu je rozhodnutí, jaké produkty budete prodávat. Najít ziskový nápad může být těžká práce, takže buďte připraveni vykonat nějaké seriózní zkoumání a přemýšlení. Je důležité, abyste si vybrali produkty se zdravými maržemi, které vám v budoucnu umožní být v zisku a rozšířit podnikání. Až budete vědět, co chcete prodávat, musíte se rozhodnout, jak a kde budete produkty dodávat. Čtyři hlavní metody získávání produktů a zásob jsou výroba (vlastní), zpracování (jinou firmou), velkoobchod (např. pomocí AliExpress) a dropshipping.

Provádění výzkumu a plánování dopředu

Vaše myšlenka na produkt bude určovat, které aspekty trhu musíte prozkoumat, ale mezi nejdůležitější oblasti, jež je třeba prozkoumat, bude vaše konkurence, cenová strategie a vaše jedinečná hodnota na trhu. V tomto okamžiku je také dobré navrhnout obchodní plán, který vám pomůže vizualizovat vaši růstovou strategii a identifikovat případné hrozby nebo překážky.

Když již máte slibný nápad na produkt a jasný přehled o trhu, je čas začít přemýšlet o klíčových prvcích vašeho obchodu, jako je název vaší značky, název domény, podrobné instrukce ohledně značky a vaše logo. Získání značky hned od začátku může pomoci urychlit růst a dobýt srdce potenciálních zákazníků. Než se obrátíte na budování obchodu, měli byste strávit nějaký čas studiem základů SEO, aby se vaše podnikání rozeběhlo.

Klíčová slova: