Paleo vs. Keto dieta: Vědci zhodnotili, která je lepší

Takto vypadá klasické paleo jídlo
  |   zajímavost

Keto i paleo diety jsou v posledních letech velmi populární a mnoho lidí se nechalo zlákat tvrzením o jejich působivých zdravotních přínosech a chtějí je samozřejmě vyzkoušet. Rozhodnout se, který z těchto přístupů může být pro vaše zdraví prospěšnější, však může být poměrně obtížné.

Termín "paleo dieta" odráží zvyky a kulinářské postupy pravěkých lovců a sběračů, proto se jí někdy říká dieta doby kamenné. Podle studie publikované v časopise Science of The Total Environment má paleo strava obvykle nízký obsah sacharidů (cca 25 % celkového energetického příjmu) a vysoký obsah bílkovin (cca 30 % celkového energetického příjmu), cholesterolu a polynenasycených mastných kyselin (cca 15 % celkového energetického příjmu). Skóre kvality stravy dosahuje hodnoty 260, což paleo stravu řadí vysoko nad doporučenou hodnotu.

Hladová dieta pro schizofreniky

Keto dieta byla poprvé zavedena jako léčba epilepsie ve 20. letech 20. století. Epileptické záchvaty totiž hladovění snižuje, takže lékaři hledali způsob, jak napodobit metabolický účinek hladovění, aniž by pacienty současně zbavovali jídla. Keto dieta rychle pronikla do současného dietního mainstreamu. 

Ketogenní dieta je specifická velmi vysokým obsahem tuků a extrémně nízkým obsahem sacharidů. Účelem tohoto přístupu je dosáhnout stavu ketózy - metabolického stavu, kdy se tělo místo glukózy obrací ke spalování tukových zásob. Z výživového hlediska obsahuje ketogenní dieta přibližně 75 % tuků, přibližně 15-20 % bílkovin a do 10 % sacharidů. Množství čistých sacharidů (celkový obsah sacharidů minus vláknina) v jedné potravině by nemělo přesáhnout 25 g.

K dosažení tohoto cíle je ketogenní dieta založena převážně na mase, rybách, vejcích, ořeších, semenech, olejích a olejnatých potravinách a také na některých druzích zeleniny (např. listové zelenině s nízkým obsahem sacharidů, cibuli nebo rajčatech). Ovoce, obiloviny, fazole, luštěniny a kořenová zelenina do ní nepatří. 

Na luštěniny zapomeňte

Paleo a keto dieta sdílejí mnoho klíčových principů. Obě zdůrazňují důležitost konzumace celých potravin a zároveň snižují příjem vysoce zpracovaných potravin, zejména těch, které obsahují velké množství přidaných cukrů. Shodují se také v tom, že se vyhýbají několika skupinám potravin. Obě diety například vylučují obiloviny, fazole a luštěniny.

Jak paleo, tak keto dieta podporují vysoký příjem tuků ve stravě, ideálně ve formě mono- a polynenasycených mastných kyselin ze zdrojů, jako je olivový olej, avokádo, ořechy, semena a ryby. Stejně tak obě nedoporučují konzumaci vysoce zpracovaných a transmastných tuků kvůli jejich škodlivému vlivu na kardiovaskulární zdraví.

Chcete dietu, nebo životní styl?

Paleo dieta nabízí větší výběr potravin, ale může být také poměrně drahá. Zároveň je keto mnohem více omezující a může být obtížné ji udržet ve společenských situacích. Celkově může být paleo o něco zdravější a flexibilnější volbou stravy. Zatímco keto dieta je výhradně o změně stravovacích návyků, paleo dieta je považována spíše za životní styl spojený třeba s jógou nebo meditací. Obě diety redukují velmi dobře váhu, záleží tedy na preferencích každého člověka, kterou cestou se vydá.

Zdroj: livescience.com

KAM DÁL: Jak začít zdravě jíst a hlavně u toho vydržet?


Životní styl

Hobby