Zoufalé obce slibují: Pokud zakážete kamionům Prahu, odveta vás nemine

 

Nejde vždy zavděčit se každému. Je pravděpodobné, že od roku 2017 pražský magistrát zakáže kamionům delších než dvanáct metrů vjezd do centra a některých dalších ulic hlavního města. Znamenalo by to obrovskou zátěž pro okolní obce. Ty teď slibují odvetná opatření, pokud nařízení opravdu projde. 

Je to věčný boj, který má však jeden jediný důvod. Několik předchozích vlád si může s tou současnou podat ruce a gratulovat si za neschopnost dostavět Pražský okruh. Tím by bylo vše vyřešené a tato debata by se tu vůbec nevedla. Bohužel politická vůle nebyla a nyní je na všechny záchranné plány pozdě. 

Ať se totiž stane cokoli, nebude to dobře. Volit se bude jen větší či menší zlo. Ale pro koho vlastně? Uleví se Praze, ale okolní obce, kam budou kamiony nuceni sjíždět, zažijí peklo. Nebo se vjezd do Prahy nezakáže, ale to je pro lidi z hlavního města nepředstavitelné. Magistrát dělá vše proto, aby ochránil své obyvatele. Středočeský kraj se zase snaží lobovat za svoje teritorium. 

Praha si sama podřízne větev

Navíc dohoda se zatím nerýsuje v podstatě žádná. Nejslyšitelněji protestují Říčany a jsou takovým hlasem všech ostatních. "Vlastně Pražanům rozumím. Kamiony z celé Evropy čadí v dlouhých frontách pod okny Spořilova. Magistrát chce své občany ochránit," tvrdí říčanský starosta Vladimír Kořen. "Jen chci upozornit, že si Praha podřízne sama větev. Kamionový kolaps v našich ulicích zastaví zásobování logistických center a Prahy. Tranzit patří na dálnice."

Proto říčanští zastupitelé už na začátku letošního roku odsouhlasili realizaci projektu, jehož cílem je, mimo jiné, omezení průjezdu nákladních vozidel městem o hmotnosti přes 12 tun. "Připravujeme podklady pro celkové řešení, součástí bude dopravní průzkum přesahující hranice města Říčany, návrh úpravy dopravních značek a projednání s příslušnými úřady. Budeme spolupracovat s okolními obcemi, aby se dopravní zátěž nepřenesla na ně," popisuje radní David Michalička.

Do města by se mohlo na omezenou dobu pustit zásobování, ale ostatní by museli jezdit po dálnicích a silnicích I. třídy. A jestli se podobně zachovají i další obce, bude z toho pořádná polízanice. Nejhorší variantou by bylo, že by kamiony stály před Prahou a nesměly vůbec nikam. Nebo by porušovaly zákazy a platily pokuty.

Přidá se drtivá většina

Ostuda jako vrata po celé Evropě by byla na světě. "Budeme to řešit závaznou vyhláškou. Není možné, aby rozhodnutí Prahy odnesli jiní," má jasno například starosta Českého Brodu Jakub Nekolný. Takto se přidá drtivá většina postižených obcí, nikdo nechce zůstat stranou a stát se obětním beránkem. 

Praha nyní zpracovává podrobnou dokumentaci k omezení vjezdu tranzitní nákladní dopravy. Snahou je snížit dopravní zátěž v hlavním městě až o zhruba padesát procent. Omezení začne platit, až bude v právní moci rozhodnutí příslušných silničních správních úřadů. Všeobecně se však předpokládá, že půjde už o rok 2017. 

Zvrátit peripetie půjde jen těžko. Okruh se sám od sebe nedostaví a kromě toho nic jako přijtelná varianta neexistuje. "Šetření prokázala, že 70 procent všech kamionů, které vjíždějí na území Prahy, jen projíždí. Vztáhneme-li to na výsledky sčítání provedeného na hranicích téže oblasti v roce 2015, lze počet tranzitujících kamionů odhadnout na cca 17 až 18 tisíc vozidel projíždějících Prahou denně," tvrdí mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Hejtman byl umlčen

Z toho tedy vyplývá, že až začne platit nová výhláška, necelých třináct tisíc kamionů denně bude bezprizorně kdesi postávat nebo zvolí jinou trasu. A jestli se k zákazům vážně připojí i středočeské obce, bude z toho dopravní kolaps. „Byla by to katastrofa. Spíše si ale myslím, že k tomu nedojde. Chápu to jako tlak na vládu, aby dostavbu východní části Pražského okruhu konečně nějak vyřešila,“ uvažuje dopravní expert z ČVUT František Lehovec.

Celá "kauza" má však i své úsměvné stránky, které ovšem přesně zapadají do tragikomického konceptu celé věci. Hejtman Středočeského kraje Miloš Petera chtěl prezentovat před Radou hlavního města své názory a postoj obcí. Nedostal však šanci říct ani písmenko.

Primátorka Krnáčová ho umlčela dřív, než s čímkoli začal. Prý se bála, aby neagitoval v rámci své předvolební kampaně. Nepřipomíná vám tohle Kocourkov? Vždyť kdo jiný by měl něco jménem obcí říct, než "jejich" hejtman...