Výstavba nových bytů v Berouně: Konec neplaceného parkování a problém pro stovky lidí

 

Bydlet se zde mělo už v roce 2008, kvůli ekonomické krizi však byly veškeré práce zrušeny. Teď to však vypadá, že projekt bytů v bývalých berounských kasárnách zase dostal zelenou. Ladí se jen poslední detaily, dělníci by měli začít stavět už na jaře. Pro obyvatele města to ale znamená řadu otázek.

Beroun chystá další výstavbu nových bytových domů. Už loni se spustily práce v rámci Velkého sídliště Na Máchovně. Další projekt má propojit historickou část města se sídlišti Hlinky a Černý vršek a zahrnuje výstavbu 10 pětipodlažních domů se 146 byty, 12 rodinnými dvojdomy a 30 rodinnými řadovými domy s garáží. Zahájení výstavby by opravdu mělo být už letos na jaře.

Developer a město prý ladí poslední maličkosti. "Plánovací smlouva s investorem spěje do konečné fáze," potvrdila nám mluvčí Berouna Jitka Soukupová. Místní obyvatelé výstavbu vesměs vítají. Jako vždy se samozřejmě objevuje pár hlasů, které nesouhlasí, ale jde rozhodně o menšinu. Na druhou stranu prakticky nikdo neskrývá obavy z toho, co nastane, až budou domy reálně stát. 

Zvýší se dopravní zátěž?

Rezidenční čtvrť totiž zabere pět hektarů, což není rozhodně malá plocha. Existuje opodstatněná hrozba, že příchodem nových obyvatel rapidně naroste dopravní zátěž. Podle Soukupové s tím však město počítá. "Dopravní řešení v oblasti Talichovy ulice bude součástí projektu revitalizace nedalekého Wagnerova náměstí."

V 19. století se v areálu o rozloze zhruba pěti hektarů, kde se nyní připravuje výstavba rezidenční čtvrti, těžil písek a štěrkopísek. Poté zde vznikla Zatloukalova cihelna. V 60. letech minulého století byl v prostoru vybudován vojenský hospodářský areál pro parkování a údržbu techniky.

 

Je to však jen jedna část problému. Dalším je samotná stavba, která "spolkne" současné parkoviště s kapacitou 250 míst. Navíc se tu může stát zdarma, což je zejména pro lidi, kteří do Berouna dojíždějí za prací, vítané plus. "Na parkovišti za Komunitním centrem parkuje denně i čtyři sta automobilů, která sem zajíždějí převážně v ranní špičce a odjíždějí nejčastěji mezi třetí a pátou hodinou, tedy opět v odpolední špičce. V letošním roce parkoviště ukončí z důvodu bytové výstavby svůj provoz," potvrzuje Soukupová.

Dodává, že proto město nepředpokládá výraznější nárůst dopravy, než je tomu v současné době. Podle ní bytový komplex nabídne v konečné fázi bydlení pro dvě stovky osob. "Takže i v případě dvou aut na rodinu se v této lokalitě provoz výrazně nenavýší, navíc dojde k rozložení dopravy do delšího časového úseku. Není totiž pravděpodobné, aby zde bydlící občané odjížděli z domova ve stejnou dobu, jako je tomu v případě současného parkoviště, kdy mezi sedmou a osmou hodinou najíždí do prostoru desítky aut najednou."

Lidé, kteří budou bydlet v novém nebo jsou už nyní v okolí, tak mohou být zřejmě v klidu. Problém však nastane právě pro ty, kteří dnes parkují na místě, které už za pár měsíců parkovištěm nebude. I když, jak se to vezme. Město pro ně totiž plánuje vybudovat kapacity pro krátkodobé i dlouhodobé stání. Jen s tím rozdílem, že už nebudou zadarmo. 

Parkoviště budou, ale ne zdarma

"Počítá se s placenými parkovišti odstupňovanými cenově čím dál od centra, tím levnější a přímo v centru levné krátkodobé stání na nákup. Pro přechodnou dobu po zrušení zmíněného parkoviště plánujeme úpravu ceny parkování v parkovacím domě a parkovišti v druhé části kasáren, jejichž volná kapacita rušené parkoviště pokryje. Intenzivně pracujeme na vyhledávání a přípravě nových parkovacích placených ploch," má jasno místostarosta města Michal Mišina. 

Kde se dá v Berouně ještě parkovat zadarmo? Nejspíš jen v ulici U Archivu a na parkovišti na bývalém autobusovém. To je však zřejmě jen dočasné.

Důvod jeho, stejně jako i ostatních členů z vedení Berouna, kteří návrh podpořili, je jasný. "Nechceme z centra parkoviště pro Prahu, která si problém s parkováním vyřešila na úkor okolních měst. Věřím že společně s integrací dopravy, která je v plánu, přejde řada motoristů na veřejnou dopravu. Ti, co budou chtít větší komfort vlastní dopravy, si za něj připlatí. Pokud se motoristé z parkoviště přestěhují do ulic města, je ve hře i rozšíření modrých zón, které jsou právě na eliminaci tohoto problému," dodal místostarosta. Uvidíme, jestli budou berounská opatření dostatečná, nebo dříve či později dojde k chaotickému projíždění městem a marnému hledání volných míst.