"Vrah" Libeňského mostu Dolínek: Jeho aktivita je až zarážející, proč chce stavět bez soutěže?

Demostrace se neobešla bez chytlavých hesel
Zobrazit fotogalerii (5)
26.04.2018 - 08:02   |  

Situace kolem Libeňského mostu se začíná vyostřovat. Středeční ohlášená demonstrace byla zakončena symbolickou blokádou dopravy. Účastníci akce reagovali na úterní rozhodnutí pražských radních, že Libeňský most bude zbourán a nahrazen novým "Dolínkovým mostem". Přišlo něco kolem dvou set lidí. 

Návrh podal radním náměstek primátorky Petr Dolínek, který si za svoji zarputilou snahu prosadit demolici místo navrhované rekonstrukce mostu vysloužil od demonstrantů přezdívku "Demolínek". Plán vystavět zcela nový most je však trnem v oku hned několika občanů včetně politických stran, jako jsou Zelení, Pirátská strana a iniciativa Praha Sobě. 

Nový most by měl vyjít na 690 milionů Kč, celkové náklady však mohou vyjít až na dvě miliardy.

Hodnota je něco jiného než cena

Hlavním argumetem obhájců stávajícího mostu je apel na architektonickou hodnotu stavby. Tento unikátní most je dílem slavného českého architekta Pavla Janáka, který do jeho estetické podoby zapracoval kubistické prvky. Na světě žádný jiný takový most nenajdete. 

Demonstrace byla zorganizována několika architekty a iniciativou Libeňský most nebourat, nerozšiřovat. Jedna z důležitých myšlenek přednesených společnosti byl samotný názor odborníků z oboru architektury. Chtěli demonstrovat jak svůj nesouhlas, tak obdiv k stavbě Pavla Janáka. Občané je následovali v počtu kolem dvou set příchozích. Jedno z hesel, které během neagresivní demonstrace zaznělo, bylo: "Hodnota je něco jiného než cena." Jeden z architektů tak narážel na argumentaci Petra Dolínka, který uvádí, že cena nového mostu bude ve výsledku levnější než cena za rekonstrukci. 

Dolínkův most

Jeden ze zajímavých názorů během krátkých proslovů zazněl z úst zakladetele iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat Adama Scheinherra. "Byly doby, kdy politická společnost záměrně zvyšovala nárok na kvalitu architektury podobných staveb, dnes jde jen o populistická rozhodnutí, která končí u slov jako: bude to levnější a podobně." 

Populisticky se posledních několika dnech vyjadřují politici z ODS a ČSSD. Sám Petr Dolínek, hlavní "vrah" Libeňského mostu, je podezřele aktivní v prosazování stavby nového mostu bez architektonické soutěže. Dolínek argumentuje tím, že by se mohlo stavět okamžitě. Jen tím ale přiznává svoji neschopnost, protože evidentně nemá nic připraveného ani naplánovaného.

Případný barbarský čin zlikvidovat světový unikát by způsobil dvouleté odříznutí dopravní tepny mezi Holešovicemi a Libní. Petr Dolínek má sám máslo na hlavě, protože v Praze mosty padají jako hvězdy na nebi, a tak se po pádu Trojské lávky snaží vyřešit situaci ve svůj prospěch. Budoucí "Dolínkův" most by mohla být poslední šance, kde si urvat alespoň malý dílek z veřejných peněz, než definitivně opustí politickou scénu. 

Libeňský most byl v zimě minulého roku na několik týdnů uzavřen a způsobil tak velké dopravní komplikace. Stavba nového mostu by zabrala minimálně dva roky.

Blokáda dopravy

Demonstrace byla symbolicky ukončena dvacetiminutovou blokádou dopravy. Ta se stala obětí i několika politických stran, které ji využily ke své propagaci. Hlavní myšlenka zachování mostu by neměla být překrývána banery Pirátské strany nebo propagací Strany Zelených. Věta jednoho z koordinátorů "Otočíme se směrem k Palmovce, aby bylo lepší světlo na fotografování," je nepříjemnou vsuvkou, která kazí ušlechtilý princip celé akce. Nejde totiž o aktuální politické strany, jde o zachování unikátní architektonické památky, kterou Libeňský most bezesporu je. 

Dokud se město a společnost nenaučí hospodařit s dědictvím z dob minulých a nebude schopné umět vytvářet nové architektonické skvosty, je nutné vyjadřovat veřejně svůj nesouhlas a dospět i do chvíle, kdy blokáda nebude symbolická, ale trvalá. 

Glosa architekta Lukeše: Zbourat terasu u DBK je stejné, jako kdyby chtěl magistrát odstranit Libeňský most. Více čtěte zde.

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru