Změňte osnovy. Češi přišli na to, jak pomoci lepší gramotnosti

Lepší gramotnost vede přes debatu a vlastní argumenty žáků
Foto: Pixabay
Lepší gramotnost vede přes debatu a vlastní argumenty žáků

Vzdělávací systém v České republice by mohl v budoucnosti dostat novou podobu. Výzkum odborníků z Masarykovy univerzity v Brně přišel se zajímavým poznatkem. Děti se toho mnohem víc naučí, když jsou nuceny diskutovat a používat argumenty... Vyslyší výsledky tohoto projektu ministerstvo školství? 

reklama

Pokud žáci ve škole diskutují a argumentují, víc se toho naučí. Vžité přesvědčení, které dosud mělo jen malou oporu ve výzkumných datech, potvrdili odborníci z Masarykovy univerzity v Brně. Sledovali více než 600 žáků devátých tříd. Výzkum nyní publikovali v časopisu Learning and Instruction.

Podle odborníků z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity existuje silná individuální souvislost mezi promluvami konkrétního žáka a jeho výsledky v testu čtenářské gramotnosti. Čím víc ve výuce hovoří a argumentuje, tím lepší má výsledky.

Mobilní aplikace

„Vyplývá z toho, že ti učitelé, kteří dokážou své žáky dovést k tomu, aby o probírané látce diskutovali, pozitivně ovlivňují jejich učení," uvedla dnes v tiskové zprávě Klára Šeďová, vedoucí výzkumného týmu.

Odborníci při výzkumu měřili délku promluv žáků a také sledovali, jak často argumentují. Vyvinuli kvůli tomu i vlastní mobilní aplikaci EduCoM, aby byli schopni s patřičnou přesností sbírat velké množství dat.

Aplikace na tabletu ukazovala rozložení žáků ve třídě a badatelé tak mohli jednoduše monitorovat jejich aktivitu ve výuce. Kvalitu žákovského učení následně vědci zjišťovali prostřednictvím testů čtenářské gramotnosti zadávaných Českou školní inspekcí v roce 2017.

Odborníci z ústavu pedagogických věd o svých výsledcích Českou školní inspekci také informovali. Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse výzkum dokazuje, že je nezbytné kombinovat různé metody a formy výuky, včetně těch, které žáky více aktivizují.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/zmente-osnovy-cesi-prisli-na-to-jak-pomoci-lepsi-gramotnosti-51207
reklama
#školství #vzdělání #škola #žáci #vědci #výzkum

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

reklama
Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.